Opkomst en ondergang van de Noise Night Life Parties
Tijdens de explosieve groei van de fameuze nachtscene van Boedapest zijn er vanwege slechte regulering en het vaak geїmproviseerde karakter van feesten namelijk veel misstanden ontstaan.
De inmiddels beruchte Noise Night Life (NNL) partyreeks van Boedapest werd in september 2009 in het leven geroepen om de verschillende electro dj's samen te brengen. De trend van de grote electrofeesten was hiervoor al ingezet door dj's als Lollipop en Kollektiva, waarvan de laatste toen de meest bekende werd. De hoofdorganisator van NNL, Kecskés Tamás, heeft toen tactisch ingespeeld op deze trend en wilde met de NNL feestenmeer veelzijdigheid bieden in de electroscene om een groot publiek aan te spreken. Op de NNL feesten werden jonge dj's bij elkaar gebracht, maar oude veteranen zoals dj Palotai en dj Ludmilla stolen nog vaak de show. De nieuwe dj's werden ook steeds bekender, de grootste namen op de NNL feesten waren Tamás zelf (onder de naam Plastic Kids), de Stereo Killaz en de vier Robotrockers.
NNL stond vooral bekend om de electro muziek, maar al snel werd dat uitgebreid met andere stijlen zoals Dubstep, Drum and Bass, Goa en Indie om nog een breder publiek aan te spreken. Door de jonge dj's en de lage toegangsprijs bestond het grootste deel van het publiek uit tieners. Hierdoor ontstonden al snel problemen voor de NNL feesten. In tegenstelling tot andere organisatoren heeft Tamás nooit een leeftijdsgrens ingevoerd, waardoor er steeds meer jongeren op de feesten afkwamen. Een leeftijdsgrens bij een ander feest in de stad, betekende weer meer publiek voor NNL.
Het imago van NNL werd door de tijd heen steeds grimmiger. Het jonge publiek is volgens de Robotrockers sinds het begin veranderd van 'goedgestelde tieners van de Budazijde, naar tieners van de buitenwijken'. "Een typische risicogroep, te herkennen aan piercings, baseballpetjes en capuchon-truien." Dit publiek stond onder de organisatoren algemeen bekend als een sprinkhanenplaag, die schade aan de clubs toebracht. Vaak waren er rond negen uur in de avond al ruzies en gevechten gaande en de politie moest het goed in de gaten houden. Omstanders schetsten een beeld van een totaal uit de hand gelopen zootje: beschonken meiden en jongens, die kotsend op de stoep staan, terwijl het glas je om de oren vliegt.
De ondervraagde dj's zijn het unaniem met elkaar eens als het gaat om te veel jongeren op een feest. Dat werkt niet. Ten eerste omdat het economisch niet handig is, er valt geen winst te behalen. De tieners drinken thuis voordat ze naar de feesten gaan en kopen niets meer aan de bar. En ten tweede omdat het een groep is met een hoog risicogehalte, zoals hierboven beschreven. Door de Dürer Kert Club werden de NNL feesten op een gegeven moment als zeer problematisch beschouwd en afgelopen december besloot Dürer Kert deze feesten niet meer te hosten. In dezelfde periode zijn de Robotrockers ook afgehaakt, die zijn hun eigen feesten gaan organiseren met een professionelere organisatie. Volgens hen hebben veel jongeren op een feest meer begeleiding en strakkere organisatie nodig. Dj Palotai, die betrokken was bij de tragedie in de West Balkán, snapt wel dat het voor de Robotrockers voordelig is dat ze de dans net zijn ontsprongen. Een ander groot kritiekpunt op hoofdorganisator Tamás is dat hij ook zelf begon te draaien op zijn eigen feesten. Volgens Dj Palotai en andere organisatoren kunnen én het organiseren én tegelijkertijd feesten niet samengaan. De Robotrockers beamen dit, de organisatie is Tamás uit de handen gegleden.
Het is ook geen toeval dat de feesten niet altijd op dezelfde locatie zijn gebleven. Na de Dürer Kert vonden de NNL feesten plaats in de Studio op het Hajógyári eiland en daarna in de club Almassy Tér. De avond van de tragedie in West Balkán was de eerste NNL op deze locatie. Juist West Balkán was altijd heel strikt met de leeftijdgrens van 18 jaar, maar die avond dus niet. Volgens Dj Palotai heeft de dwang het hierbij gewonnen. "De macht van de NNL feesten is misbruikt en Tamás, na de nacht in West Balkán gearresteerd door de politie, kreeg het in zijn bol. Meer en meer mensen kwamen op de feesten af en toch was het hem nog niet genoeg. Jongeren voelen zich nu eenmaal op hun gemak in grote massa's dus het ging van kwaad tot erger", aldus Palotai. "De onverantwoordelijkheid van de NNL organisatie en de mentaliteit van 'wij kunnen alles maken' heeft de tragedie in de hand gewerkt. Op 15 januari 2011 is het werk van de afgelopen twintig jaar kapot gemaakt en mensen gingen letterlijk ten onder in de massa."
>>>> Door: | Jitske Wadman |
>>>> Bron: | Dj Palotai, Robotrock |