Neem een politiek standpunt in - we zullen zien of je morgen nog een baan hebt
Zaterdag 7 juni 2014 - Door: Nóra Kozák - „Neem een politiek standpunt in - we zullen zien of je morgen nog een baan hebt." Dat is de essentie van de stelling van de Hongaarse kunstenares Tereskova Krisztina Nagy: „In Hongarije is het momenteel gevaarlijk om een politiek standpunt in te nemen als je een kunstenaar bent."
Aan de Hongaren hoeven we Tereskova vermoedelijk niet voor te stellen. Zij is niet alleen in het leven van de Hongaarse contemporaine kunst een bepalende persoon, maar ook op het terrein van de media. Zij werd beroemd door haar vrijmoedige liedjes en aanstootgevend gedrag. Om een voorbeeld te geven: in haar meest bekende liedje „Illatos a pinám" (Mijn kut is geurig) probeert ze een antwoord te krijgen waarom men niet naar haar borsten grijpt en ze roept de mannen op om haar kleren van haar lijf te scheuren. Haar laatste tentoonstelling werd gecensureerd wegens pornografische elementen en het besmeuren van religie. En ja, zij is diegene die tijdens de vorige regering in het jaar 2006 naast het parlementsgebouw virtueel heeft gescheten om haar mening over de toenmalige Hongaarse politieke toestand te geven.
Meestal drukt ze haar mening en gevoelens dus op een ongewone wijze uit, dat hebben we al duidelijk kunnen zien. Deze keer vind ik het zelf echter wel meevallen. Voor haar huidige expositie namelijk, die nog tot 14 juni in de Godot Galéria loopt, heeft zij onder meer 57 portretten van onze minister-president Viktor Orbán geschilderd. Waarom? Omdat ze vindt dat ze niet anders kon. „De voorbereiding van de tentoonstelling was al in volle gang, ik wist precies wanneer die zou worden gehouden, wat de thematiek ervan zou zijn. Toen kwamen de verkiezingen en vanaf de dag van de overwinning van Fidesz-KDNP kon ik alleen aan onze toekomst denken, aan de veranderingen in het land, de cultuur, de kunst, maar vooral in mijn eigen leven. Ik realiseerde me dat ik geen andere mogelijkheid had: Ik moest Viktor Orbán-beelden schilderen."
Viktor is nu de sleutel van haar bestaan geworden, zo vatte de kunstenares het samen in een interview op Index.hu. „Dit is de huidige situatie in de kunst en in de maatschappij: Viktor Orbán ligt in ons bed, hij zit op onze deken." Met deze woorden legt de kunstenares meteen uit waarom we op een van de schilderijen het hoofd van de minister-president in een omgeving zien die op een gestreept beddenlaken lijkt. De titel van alle portretten is „minta" (patroon/dessin). De kunstenares wil door haar kunstwerken het zogenoemde 'Orbán-verschijnsel' aantonen. Volgens haar leeft Viktor (naar zijn hoop binnenkort) niet alleen in het Sándor Palota, maar ook in de Hongaarse huishoudens. Ze heeft het gevoel alsof Orbán overal in Hongarije zichtbaar is, op het tafelkleed, op het beddengoed et cetera. Op die manier wordt Orbán het dessin van de schilderijen en tegelijkertijd het patroon en een voorbeeld voor ons land.
Ze schildert dus wat ze ziet. „Zonder politieke betekenis", zegt ze in interviews. Tereskova vindt namelijk dat je simpelweg met je leven speelt als je je politieke kleur openbaar maakt. Het risico is te groot, zowel moreel als financieel. „Mijn politieke overtuiging zou me van mijn vrienden kunnen scheiden. De kunstenaars die me nu waarderen als kunstenares zouden dan hun mening over mijn werk veranderen. Jammer dus, en heel gevaarlijk." Tot nu toe was er geen negatieve weerklank over de expositie. Integendeel, zelfs Anikó Lévai, de vrouw van de minister-president, heeft twee schilderijen gekocht. Zij volgt de carrière van de kunstenares op de voet en deze keer werd ze ook niet teleurgesteld - zo schreef Lévai in het gastenboek.
Ik denk dat Tereskova met deze expositie zeker haar doel heeft bereikt, de ogen van mensen openen, ze wakker schudden. Zonder een politiek standpunt in te nemen laat ze zien wat het gevolg is van de huidige Hongaarse politieke situatie. Je voelt dat de premier al overal in Hongarije aanwezig is, de bezoekers kunnen het 'Orbán-verschijnsel' nu ook letterlijk waarnemen. Voor haar maakt het niet uit of de toeschouwers een negatieve of positieve mening over de huidige regering en Orbán hebben. Zelf neemt ze ook geen standpunt in omdat het gevaarlijk zou zijn. Gelukkig, deze keer hoeft Tereskova niet bang te zijn. Haar boodschap en tentoonstelling hebben hun publiek gevonden. In plaats van kwaadaardige opmerkingen te maken beginnen de mensen de boodschap via de portretten te begrijpen. En zelf ben ik er zeer blij mee dat we door middel van de portretten van Tereskova aan de wereld kunnen laten zien: niet alle Hongaren zijn blind!
De tentoonstelling 'Portréfestést vállalok' ('Ik neem het portretschilderen op me') loopt nog tot zaterdag 14 juni in de Godot Galéria (1114, Bartók Béla út 11.) en is gratis te bezoeken van dinsdag t/m vrijdag van 09.00 tot 14.00 uur. Zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur. Voor wie geen tijd heeft om erheen te gaan, bekijk onderstaande reportage op youtube om er toch een beeld van te krijgen.
>>>> https://www.youtube.com/watch?v=Fw73zpPvfuA
>>>> Nóra Kozák studeert Nederlands in Boedapest
>>>> Bron: verschillende websites
Aan de Hongaren hoeven we Tereskova vermoedelijk niet voor te stellen. Zij is niet alleen in het leven van de Hongaarse contemporaine kunst een bepalende persoon, maar ook op het terrein van de media. Zij werd beroemd door haar vrijmoedige liedjes en aanstootgevend gedrag. Om een voorbeeld te geven: in haar meest bekende liedje „Illatos a pinám" (Mijn kut is geurig) probeert ze een antwoord te krijgen waarom men niet naar haar borsten grijpt en ze roept de mannen op om haar kleren van haar lijf te scheuren. Haar laatste tentoonstelling werd gecensureerd wegens pornografische elementen en het besmeuren van religie. En ja, zij is diegene die tijdens de vorige regering in het jaar 2006 naast het parlementsgebouw virtueel heeft gescheten om haar mening over de toenmalige Hongaarse politieke toestand te geven.
Meestal drukt ze haar mening en gevoelens dus op een ongewone wijze uit, dat hebben we al duidelijk kunnen zien. Deze keer vind ik het zelf echter wel meevallen. Voor haar huidige expositie namelijk, die nog tot 14 juni in de Godot Galéria loopt, heeft zij onder meer 57 portretten van onze minister-president Viktor Orbán geschilderd. Waarom? Omdat ze vindt dat ze niet anders kon. „De voorbereiding van de tentoonstelling was al in volle gang, ik wist precies wanneer die zou worden gehouden, wat de thematiek ervan zou zijn. Toen kwamen de verkiezingen en vanaf de dag van de overwinning van Fidesz-KDNP kon ik alleen aan onze toekomst denken, aan de veranderingen in het land, de cultuur, de kunst, maar vooral in mijn eigen leven. Ik realiseerde me dat ik geen andere mogelijkheid had: Ik moest Viktor Orbán-beelden schilderen."
Viktor is nu de sleutel van haar bestaan geworden, zo vatte de kunstenares het samen in een interview op Index.hu. „Dit is de huidige situatie in de kunst en in de maatschappij: Viktor Orbán ligt in ons bed, hij zit op onze deken." Met deze woorden legt de kunstenares meteen uit waarom we op een van de schilderijen het hoofd van de minister-president in een omgeving zien die op een gestreept beddenlaken lijkt. De titel van alle portretten is „minta" (patroon/dessin). De kunstenares wil door haar kunstwerken het zogenoemde 'Orbán-verschijnsel' aantonen. Volgens haar leeft Viktor (naar zijn hoop binnenkort) niet alleen in het Sándor Palota, maar ook in de Hongaarse huishoudens. Ze heeft het gevoel alsof Orbán overal in Hongarije zichtbaar is, op het tafelkleed, op het beddengoed et cetera. Op die manier wordt Orbán het dessin van de schilderijen en tegelijkertijd het patroon en een voorbeeld voor ons land.
Ze schildert dus wat ze ziet. „Zonder politieke betekenis", zegt ze in interviews. Tereskova vindt namelijk dat je simpelweg met je leven speelt als je je politieke kleur openbaar maakt. Het risico is te groot, zowel moreel als financieel. „Mijn politieke overtuiging zou me van mijn vrienden kunnen scheiden. De kunstenaars die me nu waarderen als kunstenares zouden dan hun mening over mijn werk veranderen. Jammer dus, en heel gevaarlijk." Tot nu toe was er geen negatieve weerklank over de expositie. Integendeel, zelfs Anikó Lévai, de vrouw van de minister-president, heeft twee schilderijen gekocht. Zij volgt de carrière van de kunstenares op de voet en deze keer werd ze ook niet teleurgesteld - zo schreef Lévai in het gastenboek.
Ik denk dat Tereskova met deze expositie zeker haar doel heeft bereikt, de ogen van mensen openen, ze wakker schudden. Zonder een politiek standpunt in te nemen laat ze zien wat het gevolg is van de huidige Hongaarse politieke situatie. Je voelt dat de premier al overal in Hongarije aanwezig is, de bezoekers kunnen het 'Orbán-verschijnsel' nu ook letterlijk waarnemen. Voor haar maakt het niet uit of de toeschouwers een negatieve of positieve mening over de huidige regering en Orbán hebben. Zelf neemt ze ook geen standpunt in omdat het gevaarlijk zou zijn. Gelukkig, deze keer hoeft Tereskova niet bang te zijn. Haar boodschap en tentoonstelling hebben hun publiek gevonden. In plaats van kwaadaardige opmerkingen te maken beginnen de mensen de boodschap via de portretten te begrijpen. En zelf ben ik er zeer blij mee dat we door middel van de portretten van Tereskova aan de wereld kunnen laten zien: niet alle Hongaren zijn blind!
De tentoonstelling 'Portréfestést vállalok' ('Ik neem het portretschilderen op me') loopt nog tot zaterdag 14 juni in de Godot Galéria (1114, Bartók Béla út 11.) en is gratis te bezoeken van dinsdag t/m vrijdag van 09.00 tot 14.00 uur. Zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur. Voor wie geen tijd heeft om erheen te gaan, bekijk onderstaande reportage op youtube om er toch een beeld van te krijgen.
>>>> https://www.youtube.com/watch?v=Fw73zpPvfuA
>>>> Nóra Kozák studeert Nederlands in Boedapest
>>>> Bron: verschillende websites