Internationals willen sancties tegen Hongarije
De Hongaarse extra belasting (6,4%) op financiële diensten die afgelopen zomer haar intrede deed, werd gevolgd door een extra omzetbelasting voor retailbedrijven die omzetten maken van meer dan 500 miljoen forint (1,8 miljoen euro). Energie-leveranciers zoals EON, AGIP en OVM, bedrijven in de telecommunicatie zoals T-Mobile en Telenor en verschillende internationale retailers zullen diep in de buidel moeten tasten.
De Hongaarse dochterondernemingen van internationals gaan gebukt onder deze extra belasting, die middels aanpassingen en extra wetjes vaak alleen voor buitenlandse bedrijven lijkt te gelden. Zo hoeft de Hongaarse supermarktketen CBA deze belasting niet te betalen, want hun winkels worden in franchise gerund. Daardoor zijn zij per onafhankelijke vestiging klein in omzet en worden ze ontheven van deze belastingplicht. De CBA is de op één na de grootste retailer in Hongarije. De Spar, Tesco, Auchan en Cora moeten wel betalen, evenals IKEA en Praktiker. Voor de Spar-keten betekent de extra omzetbelasting dat zij het afgelopen jaar hoogstwaarschijnlijk met verlies gaan sluiten.Groothandelaar Metro hoeft niet te betalen omdat het geen retailer is.
In november 2010 werd in het Hongaarse parlement een wet aangenomen die de extra belastingen op financiële diensten aanpast. Vanaf 2011 is de 6,4 % niet meer voor alle bedrijven geldig, nieuwe schijven worden ingesteld: boven de 8 miljard forint omzet blijft 6,4% van toepassing. Tot 1 miljard forint (3,6 miljoen euro) is de belasting 1,5 % en daarboven tot aan 8 miljard 3%. Bedoeling van de wet is om kleinere dienstverleners een betere concurrentiepositie te bieden. Vooral de Hongaarse verzekeraar CIG Pannonia van voormalig Minister van Financiën en president van de Nationale Bank Zsigmond Járai (Fidesz) vaart wel bij deze modificatie.
De internationale ondernemingen vinden het onacceptabel om de extra belastingen te moeten betalen en ze vinden dat hun concurrentiepositie ondermijnd wordt. De uiteindelijke rekening komt hoe dan ook bij de Hongaarse consument te liggen, omdat elk bedrijf op één of andere manier de kosten zal doorberekenen.
>>>> | Jenő Nagy |