Groei voedingsmiddelenindustrie nieuwe EU-landen
Donderdag 29 maart 2007 - De consumenten in landen die vanaf 2004 lid zijn gewornden van de EU nemen in snel tempo de ‘westerse’ over. De groeikansen voor de met name West Europes en Amerikaanse voedingsmiddelenindustrieën zijn groot aldus een nieuw internationaal rapport ‘Euromonitor’.
De marktonderzoeker publiceert het rapport ‘Het nieuwe Europa’ nog deze maand. Met name de groei van de verpakte voedingswaardeverkoop in Polen, Hongarije, Roemenië en Bulgarije van 72% tussen 2001 en 2006 is daarin significant. De frisdrankenverkoop groeide circa 87% in dezelfde periode. De ‘oude’ EU landen scoorden in dezelfde periode respectievelijk 63% en 71%. De nieuwe landen scoren daarin dus beter.
Ook andere ‘westerse’ tendensen worden in midden- en oost Europa bespeurd. Mat name de toegenomen vraag naar gezondheids- en wellnessproducten valt op.
De marktonderzoeker publiceert het rapport ‘Het nieuwe Europa’ nog deze maand. Met name de groei van de verpakte voedingswaardeverkoop in Polen, Hongarije, Roemenië en Bulgarije van 72% tussen 2001 en 2006 is daarin significant. De frisdrankenverkoop groeide circa 87% in dezelfde periode. De ‘oude’ EU landen scoorden in dezelfde periode respectievelijk 63% en 71%. De nieuwe landen scoren daarin dus beter.
Ook andere ‘westerse’ tendensen worden in midden- en oost Europa bespeurd. Mat name de toegenomen vraag naar gezondheids- en wellnessproducten valt op.
>>>> Bron: | Foodnavigator |
Euromonitor |