Heineken en Hongarije kiezen voor strategische samenwerking
Vrijdag 21 februari 2014 - In de Hongaarse stad Sopron hebben donderdagmiddag de algemeen directeur van Heineken Hungaria Zrt. Joris Huijsmans en János Berényi, voorzitter van de Nationale Bureau voor Buitenlandse Handelsbetrekkingen (HITA), een intentieverklaring ondertekend voor strategische samenwerking. Het Hongaarse biermerk Soproni is sinds 2007 onderdeel van Heineken.
Op de persconferentie in Sopron liet de woordvoerder van de Hongaarse regering, tevens staatssecretaris voor Buitenlandse Handelsbetrekkingen Péter Szijjártó weten zeer blij te zijn met de intensivering van de samenwerking met Heineken. Volgens Szijjártó is Nederland de derde grootste investeerder in Hongarije en was de handel met Nederland vorig jaar goed voor een omzet van 5 miljard euro. De Heineken bierbrouwerij in Sopron is de negende grootste wat betreft de productie en logistieke capaciteit, aldus Joris Huijsmans. Er werken 550 mensen en vanuit Sopron worden ongeveer twintig biermerken geëxporteerd naar zes landen in Midden-Europa.
Het nieuws over de strategische samenwerking werd donderdagavond door de media in Hongarije snel opgepakt. Overal op het internet kom je de de ruim tien minuten durende speech van Szijjártó tegen. Over wat die samenwerking in gaat houden, werd maar weinig bekend gemaakt. Szijjártó ging in zijn speech vooral in op hoe goed het nu gaat met Hongarije, en dat de ondertekening met Heineken bewijst dat Hongarije met het huidige regeringsbeleid op de juiste weg is. De verkiezingscampagne loopt immers op alle fronten.
Op de persconferentie in Sopron liet de woordvoerder van de Hongaarse regering, tevens staatssecretaris voor Buitenlandse Handelsbetrekkingen Péter Szijjártó weten zeer blij te zijn met de intensivering van de samenwerking met Heineken. Volgens Szijjártó is Nederland de derde grootste investeerder in Hongarije en was de handel met Nederland vorig jaar goed voor een omzet van 5 miljard euro. De Heineken bierbrouwerij in Sopron is de negende grootste wat betreft de productie en logistieke capaciteit, aldus Joris Huijsmans. Er werken 550 mensen en vanuit Sopron worden ongeveer twintig biermerken geëxporteerd naar zes landen in Midden-Europa.
Het nieuws over de strategische samenwerking werd donderdagavond door de media in Hongarije snel opgepakt. Overal op het internet kom je de de ruim tien minuten durende speech van Szijjártó tegen. Over wat die samenwerking in gaat houden, werd maar weinig bekend gemaakt. Szijjártó ging in zijn speech vooral in op hoe goed het nu gaat met Hongarije, en dat de ondertekening met Heineken bewijst dat Hongarije met het huidige regeringsbeleid op de juiste weg is. De verkiezingscampagne loopt immers op alle fronten.
>>>> Bron: diverse media, kormány.hu