China dringt verder door in Hongarije
Woensdag 29 oktober 2014 - In maart van dit jaar opende de Bank of China haar tweede Hongaarse filiaal in Boedapest, het eerste werd daar in 2003 gevestigd, en deze week kondigde de minister van Buitenlandse Zaken Péter Szijjártó aan dat de Bank of China voor eind 2014 ook een regionaal kantoor voor heel Midden- en Oost-Europa in Boedapest zal openen.
De bank wil vanuit Hongarije de activiteiten in de andere landen gaan aansturen. Dit jaar werd ook al een coördinatiecentrum voor Chinees toerisme in Boedapest gevestigd waar, in samenwerking met nog vijf andere te openen kantoren in de Midden- en Oost-Europese regio, beleid gemaakt zal worden om aan de vraag van het groeiend aantal Chinese toeristen te kunnen voldoen. Szijjártó op een bijeenkomst deze week in Beijing: Hongarije zal een belangrijke rol blijven spelen in de samenwerking van China met Midden- en Oost-Europa. We zijn voor China een belangrijk doel bij hun Europese investeringen en tot nu toe investeerde China 3,5 miljard dollar in Hongarije.' Hij vertelde er niet bij vanaf welke datum dat bedrag berekend is.
De Hongaarse regering heeft sinds 2010 hard ingezet op versterking van de economische betrekkingen met China en daarvan worden nu de vruchten geplukt. Niet alleen kwam China met grote investeringen in het al bestaande bedrijfsleven, ook werden er kleinere initatieven opgezet. Zo opende deze zomer een Chinees-Hongaars medisch centrum in Boedapest, waar westerse en oosterse technieken gecombineerd worden en artsen uit beide landen werken, en werd een Hongaars-Chinese joint venture in het leven geroepen om met Hongaars eikenhout in China grote wijnvaten van 225 liter inhoud te gaan maken. Hoewel de Hongaarse regering in haar uitingen in de media vooral haar eigen, vaak iets te groot uitgemeten, rol benadrukt ('Hongarije wordt hét economisch centrum van de regio!') is het overduidelijk dat China er ook een zeer groot belang bij heeft. Ze investeren namelijk niet voor niets.
De bouw van een spoorlijn voor goederentreinen rond Boedapest door de China Railway and Construction Corporation bijvoorbeeld, die het zuiden van het land met het noordwesten een betere verbinding moet geven, kan alleen gebouwd worden met Chinese hulp en geld. Die ringlijn is niet alleen goed voor de Hongaarse economie, maar ook voor de Chinese. Het plan is namelijk om deze ringlijn aan te laten sluiten op de nieuwe snelle treinverbinding tussen Boedapest en de Servische hoofdstad Belgrado. En daarom steekt China ook geld in Servië voor de ontwikkeling van de infrastructuur aldaar, want via de Balkan wordt de Middellandse Zee bereikt. Uit het interessante artikel De Chinese spoorwegdiplomatie in de Balkan op ChinaSquare.be blijkt dat het China te doen is om vanuit de haven van het Griekse Piraeus een rechtstreekse snelle handelslijn naar Boedapest te kunnen trekken. Chinese schepen kunnen Europa dan via het Suez kanaal over de Middellandse Zee bereiken in plaats van de duurdere havens in Antwerpen, Rotterdam en Hamburg te gebruiken. Slimme jongens die Chinezen!
>>>> Redactie HV
>>>> Bron: diverse media
De bank wil vanuit Hongarije de activiteiten in de andere landen gaan aansturen. Dit jaar werd ook al een coördinatiecentrum voor Chinees toerisme in Boedapest gevestigd waar, in samenwerking met nog vijf andere te openen kantoren in de Midden- en Oost-Europese regio, beleid gemaakt zal worden om aan de vraag van het groeiend aantal Chinese toeristen te kunnen voldoen. Szijjártó op een bijeenkomst deze week in Beijing: Hongarije zal een belangrijke rol blijven spelen in de samenwerking van China met Midden- en Oost-Europa. We zijn voor China een belangrijk doel bij hun Europese investeringen en tot nu toe investeerde China 3,5 miljard dollar in Hongarije.' Hij vertelde er niet bij vanaf welke datum dat bedrag berekend is.
De Hongaarse regering heeft sinds 2010 hard ingezet op versterking van de economische betrekkingen met China en daarvan worden nu de vruchten geplukt. Niet alleen kwam China met grote investeringen in het al bestaande bedrijfsleven, ook werden er kleinere initatieven opgezet. Zo opende deze zomer een Chinees-Hongaars medisch centrum in Boedapest, waar westerse en oosterse technieken gecombineerd worden en artsen uit beide landen werken, en werd een Hongaars-Chinese joint venture in het leven geroepen om met Hongaars eikenhout in China grote wijnvaten van 225 liter inhoud te gaan maken. Hoewel de Hongaarse regering in haar uitingen in de media vooral haar eigen, vaak iets te groot uitgemeten, rol benadrukt ('Hongarije wordt hét economisch centrum van de regio!') is het overduidelijk dat China er ook een zeer groot belang bij heeft. Ze investeren namelijk niet voor niets.
De bouw van een spoorlijn voor goederentreinen rond Boedapest door de China Railway and Construction Corporation bijvoorbeeld, die het zuiden van het land met het noordwesten een betere verbinding moet geven, kan alleen gebouwd worden met Chinese hulp en geld. Die ringlijn is niet alleen goed voor de Hongaarse economie, maar ook voor de Chinese. Het plan is namelijk om deze ringlijn aan te laten sluiten op de nieuwe snelle treinverbinding tussen Boedapest en de Servische hoofdstad Belgrado. En daarom steekt China ook geld in Servië voor de ontwikkeling van de infrastructuur aldaar, want via de Balkan wordt de Middellandse Zee bereikt. Uit het interessante artikel De Chinese spoorwegdiplomatie in de Balkan op ChinaSquare.be blijkt dat het China te doen is om vanuit de haven van het Griekse Piraeus een rechtstreekse snelle handelslijn naar Boedapest te kunnen trekken. Chinese schepen kunnen Europa dan via het Suez kanaal over de Middellandse Zee bereiken in plaats van de duurdere havens in Antwerpen, Rotterdam en Hamburg te gebruiken. Slimme jongens die Chinezen!
>>>> Redactie HV
>>>> Bron: diverse media