Hongaarse import/export door nieuwe BTW regels een stuk gecompliceerder
Vrijdag 2 januari 2015 - Vanaf 1 januari geldt er in Hongarije een nieuwe regelgeving met betrekking tot het transport van goederen via het wegverkeer. Ladingen vanuit Europese lidstaten naar Hongarije en vice versa en de binnenlandse transporten moeten van tevoren zijn aangemeld in het elektronische EKÁER-systeem. Doel van deze regulering is om de BTW-fraude in Hongarije tegen te gaan. In december 2014 bijvoorbeeld kwam de NAV (Nationale Belasting en Douane Autoriteit) naar buiten met het bericht dat er in het binnenlandse vleestransport op grote schaal wordt gefraudeerd.
Of buitenlandse bedrijven die goederen exporteren naar en importeren uit Hongarije nu ook verplicht zijn om hun transporten van tevoren te registreren is niet helemaal duidelijk. Uit de bronnen op internet lijkt het erop dat de Hongaarse partijen die goederen uit een van de Europese lidstaten ontvangen of erheen verzenden zelf verantwoordelijk zijn om de elektronische formulieren (met een geldigheid van 15 dagen) in te vullen en dat zij dus met buitenlandse partners goed moeten communiceren om alle gegevens rond te krijgen. De website van het EKÁER is op wat algemene informatie na dan ook helemaal Hongaarstalig. Voor deze algemene informatie over de regelgeving kunt u in het Engels en Duits wel terecht op respectievelijk: Information en Informationsblatt. (Die info is ook nog in een aantal andere talen op die site te vinden, maar (nog) niet in het Nederlands.)
De NAV kan controles uitvoeren bij zowel ontvangers en verzenders als vervoerders van goederen. Als die niet beschikken over een EKÁER-registratienummer dat overeenkomt met de te vervoeren lading (en met de verzend-afleveradressen, de BTW-gegevens, de transporteur het kenteken van het voertuig,) kunnen ze een boete krijgen gerekend over de waarde van de lading. Tot 1 februari worden er op het niet naleven van de nieuwe regels nog geen boetes uitgedeeld.
Meer gedetailleerde informatie, Engelstalig, is te vinden in het bericht van RSM International. Deze informatie is van eind november 2014, het kan zijn dat er inmiddels toch al aanpassingen zijn gedaan. Een kort Nederlandstalig bericht vindt u op: EVO.nl.
Of buitenlandse bedrijven die goederen exporteren naar en importeren uit Hongarije nu ook verplicht zijn om hun transporten van tevoren te registreren is niet helemaal duidelijk. Uit de bronnen op internet lijkt het erop dat de Hongaarse partijen die goederen uit een van de Europese lidstaten ontvangen of erheen verzenden zelf verantwoordelijk zijn om de elektronische formulieren (met een geldigheid van 15 dagen) in te vullen en dat zij dus met buitenlandse partners goed moeten communiceren om alle gegevens rond te krijgen. De website van het EKÁER is op wat algemene informatie na dan ook helemaal Hongaarstalig. Voor deze algemene informatie over de regelgeving kunt u in het Engels en Duits wel terecht op respectievelijk: Information en Informationsblatt. (Die info is ook nog in een aantal andere talen op die site te vinden, maar (nog) niet in het Nederlands.)
De NAV kan controles uitvoeren bij zowel ontvangers en verzenders als vervoerders van goederen. Als die niet beschikken over een EKÁER-registratienummer dat overeenkomt met de te vervoeren lading (en met de verzend-afleveradressen, de BTW-gegevens, de transporteur het kenteken van het voertuig,) kunnen ze een boete krijgen gerekend over de waarde van de lading. Tot 1 februari worden er op het niet naleven van de nieuwe regels nog geen boetes uitgedeeld.
Meer gedetailleerde informatie, Engelstalig, is te vinden in het bericht van RSM International. Deze informatie is van eind november 2014, het kan zijn dat er inmiddels toch al aanpassingen zijn gedaan. Een kort Nederlandstalig bericht vindt u op: EVO.nl.