Hollands goud op de Hortus Hungaricus
Vrijdag 5 oktober 2007 - Dat kleine Nederland toch. Stonden we op een voor Nederlanders in verhouding kleine maar toch belangrijke beurs in Hongarije, werd er zomaar goud binnengesleept door twee van onze Hollandse jongens. Arnold Groeneveld en Ruud van Nieuwkoop van Springflower BV glommen er helemaal van, zo trots waren ze. Niet voor niets, ze hebben er veel energie in gestoken om hun nieuwe product met bloemen en planten op de markt te krijgen. Hun product viel zo in de smaak van de vakjury tijdens de Hortus Hungaricus 2007, dat zij zich al op de eerste dag van deze beurs hoofdprijs-winnaars voor het meest vernieuwende product mochten noemen.
Vraagt de consument om een nieuw product of creëren we de vraag? Bij de eerste aanblik op de verschillende uitvoeringen van het prijswinnende product zouden we eerder aan nieuw speelgoed denken. Dat het ook voor kinderen bedoeld was, werd door de pittige kleuren roze, geel en rood snel duidelijk. Uit onderzoek bleek namelijk dat in Nederland de meeste boeketten in supermarkten verkocht worden en wel door jonge moeders met kinderen of door de grootouders. Een en een is twee dachten ze bij Springflower, het product was snel bedacht. Walt Disney gecombineerd met bloemen en planten. De heftig roze Walt Disney boeketten met als thema 'prinses' of potplantjes met Mickey Mouse of Winnie the Pooh tussen het groen, zullen de plots opvallend in natuur geïnteresseerde koters hun toch al zwaar onder druk staande moeders zeker aan de mouw doen trekken in de supermarkt.
Op de Hortus Hungaricus 2007, een grote internationale bloemen-en plantenbeurs die van 21 tot 23 september werd gehouden in de hallen van de Flora Hungaria, viel het Nederlandse paviljoen verder echter op door smaakvolle soberheid. Met de opdracht om zowel bomen, planten, bloemen en bloembollen te gebruiken had de Nederlander Ben Clevers mooie bloemstukken gemaakt. Het was een komen en gaan van beursbezoekers die de stukken kwamen fotograferen. Het stuk met aan wilgentenen op de kop hangende rode amaryllis bloemen werd steeds nieuwsgierig onderzocht. Men geloofde niet dat je bloemen aan takjes op kunt hangen zonder dat ze verwelken. Maar de stelen van de amaryllis zijn hol, gevuld met water hielden de bloemen zich dus dagen lang goed.
In opdracht van het ministerie van LNV werd in samenwerking met de Nederlandse ambassade in Hongarije het Nederlandse paviljoen door Phaff Export Marketing BV opgezet. Het paviljoen bood plaats aan veertien bedrijven uit verschillende branches. Sommige van deze bedrijven hadden al eerder banden met Hongarije. Na 1989 vonden Nederlandse bloemen, planten en de handelaren snel hun weg naar de poesta. Voor anderen was het de eerste keer dat ze aanwezig waren. Volgens Loes Massaro van het Bloemen bureau Holland wordt steeds vaker met Hongaarse bedrijven en de Flora Hungaria samengewerkt. Om de, op de beurs ook zichtbare, concurrentie van landen als Oostenrijk en Italië voor te zijn en het Nederlandse prestige hoog te houden, worden regelmatig gezamenlijke Hongaars-Nederlandse bloemen-shows georganiseerd. Op de vakdag kwamen nog niet heel veel bezoekers naar de Nederlandse stands. Maar de twee consumenten-dagen werden echter zeer goed bezocht. Via de consument ontstaat de vraag, of op zijn minst nemen ze kennis van alles wat nieuw is. In Hongarije groeit de vraag naar bloemen, pot- en tuinplanten snel omdat veel Hongaren hun moestuinen veranderen in siertuinen. Laat oma en opa maar voor de tomaten, boontjes, druiven en kippen zorgen. Wij gaan wel naar de supermarkt, denken velen. De moderne jonge stedeling wil een siertuin om mee te pronken. En van de tientallen tuinbouwscholen in Hongarije komen steeds meer internationaal georiënteerde hoveniers, bloemisten en landschapsarchitecten af die korte metten maken met de traditie van Dahlia's en Afrikaantjes rond de bedden met komkommers en tomaten. Veel bezoekers liepen na bezoek aan het buitenterrein, waar handelaren hun waren verkochten, ook naar huis met tassen vol planten en struiken die in Hongarije tot een paar jaar geleden amper te vinden waren.
'Waar de Disney boeketten te koop zijn?' vroegen de Hongaarse consumenten vaak bij de stand van Springflower. “Nu nog nergens”, riepen Arnold en Ruud daarop steevast. Want vanuit hun werkmaatschappij Summerflower zullen vooral grote supermarkt-ketens, eerst in Nederland en Duitsland, pas later in Hongarije bevoorraad gaan worden. Voor de kleine detailhandel is het geen geschikt product. Ook zullen de producten niet altijd in de schappen staan, alleen in bepaalde periodes van het jaar. Zoals bijvoorbeeld in de tijd voor Kerstmis en Valentijnsdag. Gaat u daarom gerust met uw kind de supermarkt in, er hoeft niet elk weekend een Prinses Boeketje op het buffet te staan. Snoep en chips zult u waarschijnlijk wel altijd moeten blijven aanschaffen.
Op de Hortus Hungaricus 2007, een grote internationale bloemen-en plantenbeurs die van 21 tot 23 september werd gehouden in de hallen van de Flora Hungaria, viel het Nederlandse paviljoen verder echter op door smaakvolle soberheid. Met de opdracht om zowel bomen, planten, bloemen en bloembollen te gebruiken had de Nederlander Ben Clevers mooie bloemstukken gemaakt. Het was een komen en gaan van beursbezoekers die de stukken kwamen fotograferen. Het stuk met aan wilgentenen op de kop hangende rode amaryllis bloemen werd steeds nieuwsgierig onderzocht. Men geloofde niet dat je bloemen aan takjes op kunt hangen zonder dat ze verwelken. Maar de stelen van de amaryllis zijn hol, gevuld met water hielden de bloemen zich dus dagen lang goed.
In opdracht van het ministerie van LNV werd in samenwerking met de Nederlandse ambassade in Hongarije het Nederlandse paviljoen door Phaff Export Marketing BV opgezet. Het paviljoen bood plaats aan veertien bedrijven uit verschillende branches. Sommige van deze bedrijven hadden al eerder banden met Hongarije. Na 1989 vonden Nederlandse bloemen, planten en de handelaren snel hun weg naar de poesta. Voor anderen was het de eerste keer dat ze aanwezig waren. Volgens Loes Massaro van het Bloemen bureau Holland wordt steeds vaker met Hongaarse bedrijven en de Flora Hungaria samengewerkt. Om de, op de beurs ook zichtbare, concurrentie van landen als Oostenrijk en Italië voor te zijn en het Nederlandse prestige hoog te houden, worden regelmatig gezamenlijke Hongaars-Nederlandse bloemen-shows georganiseerd. Op de vakdag kwamen nog niet heel veel bezoekers naar de Nederlandse stands. Maar de twee consumenten-dagen werden echter zeer goed bezocht. Via de consument ontstaat de vraag, of op zijn minst nemen ze kennis van alles wat nieuw is. In Hongarije groeit de vraag naar bloemen, pot- en tuinplanten snel omdat veel Hongaren hun moestuinen veranderen in siertuinen. Laat oma en opa maar voor de tomaten, boontjes, druiven en kippen zorgen. Wij gaan wel naar de supermarkt, denken velen. De moderne jonge stedeling wil een siertuin om mee te pronken. En van de tientallen tuinbouwscholen in Hongarije komen steeds meer internationaal georiënteerde hoveniers, bloemisten en landschapsarchitecten af die korte metten maken met de traditie van Dahlia's en Afrikaantjes rond de bedden met komkommers en tomaten. Veel bezoekers liepen na bezoek aan het buitenterrein, waar handelaren hun waren verkochten, ook naar huis met tassen vol planten en struiken die in Hongarije tot een paar jaar geleden amper te vinden waren.
'Waar de Disney boeketten te koop zijn?' vroegen de Hongaarse consumenten vaak bij de stand van Springflower. “Nu nog nergens”, riepen Arnold en Ruud daarop steevast. Want vanuit hun werkmaatschappij Summerflower zullen vooral grote supermarkt-ketens, eerst in Nederland en Duitsland, pas later in Hongarije bevoorraad gaan worden. Voor de kleine detailhandel is het geen geschikt product. Ook zullen de producten niet altijd in de schappen staan, alleen in bepaalde periodes van het jaar. Zoals bijvoorbeeld in de tijd voor Kerstmis en Valentijnsdag. Gaat u daarom gerust met uw kind de supermarkt in, er hoeft niet elk weekend een Prinses Boeketje op het buffet te staan. Snoep en chips zult u waarschijnlijk wel altijd moeten blijven aanschaffen.
>>>> Meer info | Hortus Hungaricus 2007 |
Phaff Export Marketing | |
Iris Deckers - | |
Landbouwraad Nederlandse ambassade Hongarije | |
Jelle Landstra - | |
>>>> Auteur | Tom de Smet |