Politici dromen van een nieuwe snelweg in West-Hongarije
Donderdag 22 januari 2009 - De langs de westgrens van Hongarije gelegen Hoofdweg 86 tussen Szombathely en Zalaegerszeg zou in plaats van tot autoweg als autosnelweg moeten worden ontwikkeld. Volgens diverse politici in de provincie Zala is het hoe dan ook nodig het wegdek van weg 86 te vervangen vanwege het zware vrachtverkeer, verder is de bouw van rondwegen om de kernen langs de weg noodzakelijk. Het zou daarom beter zijn de ontwikkeling van een autosnelweg (M9) op te pakken en die samen met de bouw van de M8 vanaf Szombathely naar Vasvár en Zalaegerszeg te laten voeren.
Welk tracé een nieuwe noord-zuid snelweg in West-Hongarije moet gaan volgen is ondergeschikt aan de wens om tussen Gy?r, Szombathely, Zalaegerszeg en Nagykanizsa een nieuw eigentijds hoofdwegennet neer te leggen.
De weg is nu geen onderdeel van het nationale wegenplan maar het moet mogelijk zijn om het eerste traject (tussen Szombathely en Vasvár) tussen 2014 en 2020 te realiseren en daarna het deel naar Zalaegerszeg en Nagykanizsa aan te gaan leggen. Hiervoor is het nodig in ieder geval tijdens de ontwikkelcyclus tot 2013 wordt gestart met de planning van de weg.
De weg zal ook onderdeel uit gaan maken van de Europese corridor tussen de Baltische en de Adriatische zee. Al in 2004 werd gestart met de lobby voor deze corridor door Zweedse, Poolse, Tsjechische en Slowaakse regio's. De weg zou dan tot Bratislava lopen. In 2007 sloten ook de Hongaarse regio's Vas en Zala, de Slowaakse regio Trnava en de Kroatische provincie Varasd zich aan bij de lobby. Tenslotte werd afgelopen december ook de provincie Gy?r-Moson-Sopron volwaardig lid van de lobbygroep.
De Hongaarse delen van de corridor worden gevormd door de autoweg M15 tussen Bratislava en de M1, de toekomstige M86 tussen Mosonmagyarovár - Csorna en Szombathely, de genoemde M9 en de vorig jaar geopende M7 tussen Nagykanizsa en de Kroatische grens.
De lobbygroep streeft er naar dit jaar in maart een ontmoeting te organiseren tussen de verkeersministers van de betrokken landen.
>>>> Auteur: Allard Wiersma