Nieuwe verkeersregels verwacht vanaf 1 november 2009
Zaterdag 3 oktober 2009 - Eigenlijk hadden de nieuwe verkeersregels al vanaf 1 september geldig moeten zijn, maar er wordt nog vet onderhandeld over een aantal veranderingen die van toepassing zouden moeten zijn in de nieuwe wetgeving. Volgens velen is het nu echt de hoogste tijd om de uit 1975 stammende, vele malen aangepaste wetgeving, volledig te herschrijven.
Voor hen die nu hun rij-examen moeten afleggen is de taal waarin de regels zijn opgesteld te ingewikkeld. Aspirant-automobilisten wordt dan ook geadviseerd het boek met examenvoorbeelden uit hun hoofd te leren in plaats van zich te vermoeien met het zich eigen maken van moeilijke teksten van het regelement. Dit werkt prima, aldus vakmensen die het de hoogste tijd vinden het hele verkeersregelement te herzien en in „gewone mensen"-taal op te stellen.
Op 1 november moet het dan eindelijk zover zijn, na twee maanden vertraging komt er een nieuw regelement. Hongarije Vandaag zet de veranderigen voor u op een rijtje:
- We moeten nu ook stoppen voor de burgerwacht (Polgár?r) wanneer deze zwaait met een rode lamp of een stopbord.
- Fietsers mogen nu, legaal dus, een rij wachtende auto's aan de rechterkant passeren.
- Fietsers hoeven niet op een hoofdweg het fietspad te gebruiken wanneer deze voor de fietser aan de linkerkant van de hoofdweg ligt.
- Het waarschuwingsbord voor snelheidsbeperkingen bij regen en sneeuw is alleen maar verplicht bij weersomstandigheden zoals aangegeven op het bord.
- Het waarschuwingsbord voor files wordt officieel (tot op heden vaak gebruikt, maar we konden het dus volkomen negeren blijkt nu).
- Er komt een verbodsbord waarmee het verbod op het inrijden op een privé-terrein kenbaar wordt gemaakt.
- Er komt een aanwijzingsbord voor fietsenstallingen.
- Wanneer het niet uitdrukkelijk verboden wordt, mogen fietsers op éénrichtingswegen tegen het verkeer in aan het verkeer deelnemen.
- Staat er een bus met een opschrift „Gyermekszállítás" (Kindervervoer) dan moet u extra voorzichtig naderen en omzichtig passeren.
- Kinderen onder de 150 cm moeten in een speciale kinderstoel met veiligheidsgordel in de auto, dus weer een stoeltje extra.
Let wel, dit is nog maar het concept. Volgende maand weten we allles zeker. Dan weten we ook of we nog maar met een maximum snelheid van 30 kilometer per uur over een fietspad mogen fietsen en op met voetgangers gedeelde paden slecht 20 km per uur. En weten we ook of borden die al jaren lang in gebruik zijn nu eindelijk een officiele status krijgen (denk aan gele waarschuwingsborden, wel in gebruik, maar niks niet officieel). Kortom, nog niets is 100% zeker, maar Hongarije Vandaag houdt het scherp in de gaten. Zodra de definitieve tekst bekend is, komen we er uitgebreid op terug.
Voor hen die nu hun rij-examen moeten afleggen is de taal waarin de regels zijn opgesteld te ingewikkeld. Aspirant-automobilisten wordt dan ook geadviseerd het boek met examenvoorbeelden uit hun hoofd te leren in plaats van zich te vermoeien met het zich eigen maken van moeilijke teksten van het regelement. Dit werkt prima, aldus vakmensen die het de hoogste tijd vinden het hele verkeersregelement te herzien en in „gewone mensen"-taal op te stellen.
Op 1 november moet het dan eindelijk zover zijn, na twee maanden vertraging komt er een nieuw regelement. Hongarije Vandaag zet de veranderigen voor u op een rijtje:
- We moeten nu ook stoppen voor de burgerwacht (Polgár?r) wanneer deze zwaait met een rode lamp of een stopbord.
- Fietsers mogen nu, legaal dus, een rij wachtende auto's aan de rechterkant passeren.
- Fietsers hoeven niet op een hoofdweg het fietspad te gebruiken wanneer deze voor de fietser aan de linkerkant van de hoofdweg ligt.
- Het waarschuwingsbord voor snelheidsbeperkingen bij regen en sneeuw is alleen maar verplicht bij weersomstandigheden zoals aangegeven op het bord.
- Het waarschuwingsbord voor files wordt officieel (tot op heden vaak gebruikt, maar we konden het dus volkomen negeren blijkt nu).
- Er komt een verbodsbord waarmee het verbod op het inrijden op een privé-terrein kenbaar wordt gemaakt.
- Er komt een aanwijzingsbord voor fietsenstallingen.
- Wanneer het niet uitdrukkelijk verboden wordt, mogen fietsers op éénrichtingswegen tegen het verkeer in aan het verkeer deelnemen.
- Staat er een bus met een opschrift „Gyermekszállítás" (Kindervervoer) dan moet u extra voorzichtig naderen en omzichtig passeren.
- Kinderen onder de 150 cm moeten in een speciale kinderstoel met veiligheidsgordel in de auto, dus weer een stoeltje extra.
Let wel, dit is nog maar het concept. Volgende maand weten we allles zeker. Dan weten we ook of we nog maar met een maximum snelheid van 30 kilometer per uur over een fietspad mogen fietsen en op met voetgangers gedeelde paden slecht 20 km per uur. En weten we ook of borden die al jaren lang in gebruik zijn nu eindelijk een officiele status krijgen (denk aan gele waarschuwingsborden, wel in gebruik, maar niks niet officieel). Kortom, nog niets is 100% zeker, maar Hongarije Vandaag houdt het scherp in de gaten. Zodra de definitieve tekst bekend is, komen we er uitgebreid op terug.