OV Boedapest rammelt aan alle kanten
Uit een onderzoek van EuroTest, in samenwerking met de Universiteit van Stuttgart, dat in 23 Europese steden vorig jaar werd gehouden en in februari gepubliceerd, blijkt Boedapest ook erg slecht uit de bus te komen. Op de ranglijst staat Boedapest bijna onderaan, voor Zagreb en Ljubljana en net na Londen.
Over het algemeen hoor ik van toeristen dat ze het openbaar vervoer in Boedapest juist goed vinden, fijnmazig, snel en met goede aansluitingen op de verschillende vormen van vervoer. Maar alle onderzoeksgegevens en de meningen van de burgers van Boedapest bij elkaar opgeteld geven een ander beeld. In het centrum is het allemaal wel goed geregeld, maar de situatie in de buitenwijken is anders. Slechte of helemaal geen informatie, geen liften of roltrappen, lange wachttijden en in verhouding duur als je vaak moet overstappen en dus nieuwe tickets moet afstempelen. Ook zijn bussen en trams vaak zo verouderd zodat ze regelmatig uitvallen, soms midden in het verkeer.
In het onderzoek is niet te lezen dat de kosten voor openbaar vervoer voor reizigers in Boedapest in afgelopen jaren ook flink zijn gestegen. In 2008 en 2009 zijn de prijzen al twee keer in één jaar omhoog gegaan en afgelopen januari weer. Een enkeltje kost nu rond 1 euro, geen kleine prijs voor een Hongaar, zeker niet als je een paar keer moet overstappen. Volgens BKV moest die prijs stijgen omdat er teveel wordt zwart gereden. In de metro is dat amper meer mogelijk, daar is door de strenge controle bij de ingangen zonder kaartje eigenlijk niet meer op een perron te komen. Dat een groot deel van de centen van BKV op een heel andere manier verdwijnen, blijkt uit het BKV-botrány (het BKV-schandaal). Sinds vorig jaar zijn er al vele aanhoudingen verricht onder het leidend personeel. Managers van BKV blijken vele miljoenen forinten te hebben verduisterd, illegale transacties te hebben uitgevoerd en onduidelijke deals te hebben gesloten met andere bedrijven. Afgelopen week zijn door de politie al weer vier managers aangehouden voor verhoor.
Het 'slechte' vervoer en de hoge prijzen stimuleren wel het gebruik van de fiets. In de stad fietsen nu echt steeds meer mensen, en niet alleen jongeren. Gevaarlijk maar goedkoop. En die fietsers hebben het agressieve rijgedrag van de beruchte Hongaarse automobilisten met groot enthousiasme overgenomen. Met een enorme vaart en flink tingelend met hun fietsbellen jagen ook zij, net als in Amsterdam, de voetgangers van de stoepen. Ze kijken er zelfs net zo arrogant bij als in Mokum. "Wat moet je hier voor mijn fiets?", lijken ze te denken. " Wij zijn toch immers de progressieve groene wereldverbeteraars!" Het scheelt dat veel stoepen in Boedapest lekker breed zijn, dat geeft ruimte aan de voetganger om zich toch nog op het nippertje uit de voeten te kunnen maken.
>>>> Door: | Tom de Smet |