Nieuwe brug over de Tisza unieke constructie
Dinsdag 19 oktober 2010 - Begin oktober is het laatste element van de Ferenc Móra brug over de rivier de Tisza op zijn plaats gebracht. Daarmee nadert de voltooiing van dit bouwwerk dat vanuit het oogpunt van verkeerstechniek van groot belang is en in bouwkundig opzicht zelfs uniek.
Met de EU-toetreding van Hongarije en Roemenië tot de Europese Unie kregen de economische contacten en het transport van goederen een grote impuls. Daardoor werd de capaciteit van de snelweg M43 tussen Szeged en Arad-Oradea (Ro) onvoldoende toereikend. Als onderdeel van de M43 zal de nieuwe brug, met twee keer twee rijstroken plus twee vluchtstroken, de zuidoostelijke regio van de provincie Csongrád met de snelweg M5 verbinden.
Na een openbare aanbesteding is de opdracht gegund aan Pont-TERV Zrt. Het leggen van de eerste steen vond al op 11 juni 2008 plaats, maar de eigenlijke bouwwerkzaamheden konden vanwege de grote overstromingen van de rivier Tisza dit jaar pas eind augustus beginnen. De brugpijlers werden in de zomer van 2009 opgeleverd. De 661 meter lange brug verbindt Szeged met Maroslele, is 29,9 meter breed en heeft een oppervlakte van 19.500 m². Er is 11.300 m³ beton en 3455 ton staal in de constructie verwerkt.
Na een volksstemming werd de brug genoemd naar Ferenc Móra, de bekende Hongaarse schrijver, journalist en archeoloog (1879 - 1934) die in Szeged werkte en daar ook overleed.
De bij de bouw toegepaste technologie is uniek in Europa. Het gaat hier om een combinatie van een hang- en spanbrug, oftewel een zogenoemde 'extradosed'-constructie met trapeziumplaten. Deze structurele oplossing heeft de volgende voordelen:
- In het rivierbed van de Tisza is het onmogelijk pijlers te bouwen vanwege het voortdurende gevaar van uitspoeling. Bovendien zou de zware brugstructuur heel diep in de weke ondergrond wegzwakken. Dankzij de gecombineerde hang- en spanconstructie wordt bij de bouw minder kabel gebruikt en daardoor is de brug minder hoog en minder zwaar.
Met de plaatsing van het laatste brugelement zijn de werkzaamheden van de uitvoerders echter nog niet afgerond. Eerst moet nu nog de isolatie worden aangebracht, vervolgens wordt het wegdek geasfalteerd en worden de leuningen gebouwd en tenslotte wordt de verlichting geïnstalleerd. Volgens planning zal de nieuwe brug eind dit jaar voor het wegverkeer worden geopend.
>>>> | KS |