Alstom gaat toch metrostellen leveren
De gemeente had vorige week al aangegeven op 11 punten van de overeenkomst geen problemen meer te zien. Punt 12 was het hete hangijzer waaover steeds onenigheid was tussen de partijen. Volgens het technisch onderzoek van de Nationale Transport Autoriteit voldeed het remsysteem van de Franse metrostellen niet aan de Hongaarse eisen en kon de koop daarom niet doorgaan. De NTA zag geen garantie dat de remmen van de Metropolis metrostellen net zo veilig waren als dat nodig is voor de sporen van het metronet van Boedapest.
De aanbetaling die Boedapest eerder deed maar onlangs heeft kunnen terugvorderen na uitspraak van een Franse bank in Versailles, kan dus nu opnieuw weer richting Frankrijk worden overgemaakt. Volgens burgemeester Tarlós is ook het NTA nu over de brug gekomen en zijn ze niet meer zo strict in hun eisen wat betreft de remsystemen. Het is nog niet duidelijk of Altstom de remsystemen gaat aanpassen of dat het mag afwijken van de NTA regels.
Als alles gaat zoals gepland, na grote vertraging, zullen tegen eind 2012 alle metrostellen op lijn M2 vervangen zijn door de Metropolis en zullen deze ook gaan rijden op de nieuwe metrolijn M4 zodra die klaar is.
En zo zien de nieuwe metrostellen eruit:
http://www.youtube.com/watch?v=3dSJj6c4zo8&NR=1