Nieuwe toeslagen voor treinen
Woensdag 22 mei 2013 - Een echte prijsverhoging werd het niet genoemd, maar de MÁV, de Hongaarse spoorwegmaatschappij, loste het anders op. Sinds 15 mei moeten er voor meer treinreizen toeslagen betaald worden. Op een ritje met de allertraagste boemeltrein na, betekent dat een 'normale' treinreis tussen de 5 en 8 procent duurder wordt. Hongaarse treinkaartjes zijn al niet goedkoop, zeker niet in verhouding tot de inkomsten van de gemiddelde Hongaar.
De kritiek op de MÁV in de Hongaarse media was deze maand dan ook luid te horen. 'Brutaal en achterbaks' werd het nieuwe systeem genoemd. Want een garantie op snelheid krijg je niet met zo'n toeslag. Plus dat 65-plussers die op de meeste treinen gratis konden reizen ook toeslag moeten gaan betalen. Op de IC-treinen is de toeslag voor iedereen verplicht, maar nu voor de sneltreinen 'gyors- en sebesvónat' (voor Nederlandse begrippen zeer trage treinen) ook een toeslag geldt, blijft er voor mensen met een karig budget weinig anders over dan de boemeltrein te pakken. Volgens een berekening zou een 65-plusser, als die gratis wil blijven reizen, er ruim vijf uur over doen als hij van Pécs naar Boedapest reist. Met de 'snelle' gyorsvónat, met toeslag, duurt dat vierenhalf uur. Als hij de IC pakt is dat drieënhalf uur.
Wel komt er een vergoeding voor reizigers die vertraging hebben opgelopen. Afhankelijk van de lengte van de vertraging kun je 25 tot 50 procent van je geld terugkrijgen. Alsof je er zin in hebt om, als je toch al veel te laat op je bestemming komt, ook nog eens achter je geld aan te gaan.
In de eerste plannen voor dit nieuwe systeem zouden de nationale en regionale politici vrijgesteld worden van de toeslag, maar dat is uiteindelijk toch teruggedraaid.
>>>> Redactie HV | |
>>>> Bron: diverse media |