Wegblokkades in Hongarije op 1 maart
Maandag 26 januari 2015 - Ondanks dat de Hongaarse regering vorige week aankondigde dat de nieuwe tolheffing op een aantal trajecten teruggedraaid wordt, zullen de wegblokkades op 1 maart, als het aan de organisator Zoltán Büki ligt, doorgaan. Op dit moment zijn ongeveer vijfentwintig plaatsen bekend waar de wegen geblokkeerd zullen worden.
Het blijkt dat de regering al drie jaar bezig was met het in gang zetten van de nieuwe tolheffing, maar dat de daarvoor gemaakte regelgeving, zonder voorafgaand overleg met betrokken instanties, toch net even te snel op 1 januari van dit jaar werd ingevoerd. Nu de door de regering zogenoemde 'proefperiode' - een term die voor 1 januari nog niet gebruikt werd, maar met terugwerkende kracht als een doekje voor het bloeden werd bedacht - afloopt, moet er flink wat worden teruggedraaid. Illustratief is de uitspraak van staatsecretaris László L.Simon: 'We kwamen de werkelijke consequenties pas in de praktijk tegen, op de wegenkaarten konden we die niet goed overzien.'
In ieder geval wordt per 1 februari de snelweg naar het vliegveld Liszt Ferenc weer tolvrij. Daar mocht volgens de wet ook helemaal geen tol geheven worden omdat er geen andere wegen liggen die naar het vliegveld leiden. Ook op twee bruggen over de Donau en op kleine stukken, zoals bij Kaposvár, hoeft toch geen tol betaald te worden en een paar provincievignetten zullen tot net iets over de grens van de betreffende provincie geldig zijn. De meest lastige taak van de overheid wordt de terugbetaling van de reeds geïnde tolgelden. Iedereen die op al die stukken in januari onterecht betaald heeft, krijgt in principe het geld terug. Dat wordt nog een hele administratieve klus.
De wegblokkades op 1 maart, dat is op een zondag, dus zo erg veel impact zullen ze niet hebben, lijken nu niet meer nodig. Maar de aanpassingen door de regering gaan Büki en zijn mede-organisator Géza Horváth niet ver genoeg. Je vraagt je af waarom, op een kleine in december na, niet al veel eerder blokkades georganiseerd werden om de regering onder druk te zetten, maar volgens Büki kost het veel tijd om het protest logistiek gezien goed te organiseren. En hij wil eigenlijk ook dat het een hele grote protestbeweging wordt, want het draait bij hem niet alleen meer om de tolheffing. Hij wil namelijk ook nog eens dat Hongarije een echte democratie wordt en dat de regering aftreedt. Of die laatste twee punten bereikt kunnen worden door het verkeer in het hele land plat te leggen is de vraag.
Het blijkt dat de regering al drie jaar bezig was met het in gang zetten van de nieuwe tolheffing, maar dat de daarvoor gemaakte regelgeving, zonder voorafgaand overleg met betrokken instanties, toch net even te snel op 1 januari van dit jaar werd ingevoerd. Nu de door de regering zogenoemde 'proefperiode' - een term die voor 1 januari nog niet gebruikt werd, maar met terugwerkende kracht als een doekje voor het bloeden werd bedacht - afloopt, moet er flink wat worden teruggedraaid. Illustratief is de uitspraak van staatsecretaris László L.Simon: 'We kwamen de werkelijke consequenties pas in de praktijk tegen, op de wegenkaarten konden we die niet goed overzien.'
In ieder geval wordt per 1 februari de snelweg naar het vliegveld Liszt Ferenc weer tolvrij. Daar mocht volgens de wet ook helemaal geen tol geheven worden omdat er geen andere wegen liggen die naar het vliegveld leiden. Ook op twee bruggen over de Donau en op kleine stukken, zoals bij Kaposvár, hoeft toch geen tol betaald te worden en een paar provincievignetten zullen tot net iets over de grens van de betreffende provincie geldig zijn. De meest lastige taak van de overheid wordt de terugbetaling van de reeds geïnde tolgelden. Iedereen die op al die stukken in januari onterecht betaald heeft, krijgt in principe het geld terug. Dat wordt nog een hele administratieve klus.
De wegblokkades op 1 maart, dat is op een zondag, dus zo erg veel impact zullen ze niet hebben, lijken nu niet meer nodig. Maar de aanpassingen door de regering gaan Büki en zijn mede-organisator Géza Horváth niet ver genoeg. Je vraagt je af waarom, op een kleine in december na, niet al veel eerder blokkades georganiseerd werden om de regering onder druk te zetten, maar volgens Büki kost het veel tijd om het protest logistiek gezien goed te organiseren. En hij wil eigenlijk ook dat het een hele grote protestbeweging wordt, want het draait bij hem niet alleen meer om de tolheffing. Hij wil namelijk ook nog eens dat Hongarije een echte democratie wordt en dat de regering aftreedt. Of die laatste twee punten bereikt kunnen worden door het verkeer in het hele land plat te leggen is de vraag.
>>>> TdS
>>>> Bron: diverse media
Overzicht van de blokkades op wegen en knooppunten
Budapest, Provincie Pest:
M1-M7 kivezető szakasz a budaörsi út és az egér út között. (teljes zárás)
M2 Fót magasságába (Shell benzinkút) (teljes zárás)
M3 Kivezető szakasz Kassai térnél szerviz útra terelve (teljes zárás)
M3 Befelé vezető oldal (Szentmihályi úti felüljáró) (teljes zárás)
M5 Ecseri piacnál (teljes zárás) forgalom szervizútra terelve
M6-M0 bevezető szakasz (teljes zárás)
M0 Szigethalom-Gyál közötti szakasz (teljes zárás)
M31 M0-Gödöllő közötti teljes szakasz zárása mindkét oldalon
Rest van het land:
M3 Hatvannál 21-út (felhajtó teljes zárás)
M3 Nyíregyháza autós pihenőnél (mindkét oldal teljes zárás)
M35 Debrecen (Kishegyesi út és a 354-es út közötti teljes szakasz zárása)
44-es út Békés (teljes zárás)
44-es út Gyula határátkelő (félpályás zárás)
4-es út Szolnok (teljes zárás)
M5 Kecskemét 52-es és 54-es út közötti szakasz (teljes zárás)
M5 Szeged E68 és az 55-ös út közötti szakasz (teljes zárás)
Pentelei híd Dunaújváros (teljes zárás)
6-os út Pécs (teljes zárás)
61-es számú út Kaposváron a Jutai út és és a 67-es út között (teljes zárás)
M7-es Nagykanizsa (7-es útra terelve) (teljes zárás)
68-as út Szombathely (teljes zárás)
M1 Győr kamionparkolónál mindkét irányba teljes zárás
M1 Tatabánya 1-es útra terelés (teljes zárás mindkét irányba)
Mária Valéria híd Esztergom (félpályás zárás)
22-es út Balassagyarmat (a város két végén teljes zárás)
Szlovák határátkelő Balassagyarmat (félpályás zárás)
>>>> Bron: diverse media
Overzicht van de blokkades op wegen en knooppunten
Budapest, Provincie Pest:
M1-M7 kivezető szakasz a budaörsi út és az egér út között. (teljes zárás)
M2 Fót magasságába (Shell benzinkút) (teljes zárás)
M3 Kivezető szakasz Kassai térnél szerviz útra terelve (teljes zárás)
M3 Befelé vezető oldal (Szentmihályi úti felüljáró) (teljes zárás)
M5 Ecseri piacnál (teljes zárás) forgalom szervizútra terelve
M6-M0 bevezető szakasz (teljes zárás)
M0 Szigethalom-Gyál közötti szakasz (teljes zárás)
M31 M0-Gödöllő közötti teljes szakasz zárása mindkét oldalon
Rest van het land:
M3 Hatvannál 21-út (felhajtó teljes zárás)
M3 Nyíregyháza autós pihenőnél (mindkét oldal teljes zárás)
M35 Debrecen (Kishegyesi út és a 354-es út közötti teljes szakasz zárása)
44-es út Békés (teljes zárás)
44-es út Gyula határátkelő (félpályás zárás)
4-es út Szolnok (teljes zárás)
M5 Kecskemét 52-es és 54-es út közötti szakasz (teljes zárás)
M5 Szeged E68 és az 55-ös út közötti szakasz (teljes zárás)
Pentelei híd Dunaújváros (teljes zárás)
6-os út Pécs (teljes zárás)
61-es számú út Kaposváron a Jutai út és és a 67-es út között (teljes zárás)
M7-es Nagykanizsa (7-es útra terelve) (teljes zárás)
68-as út Szombathely (teljes zárás)
M1 Győr kamionparkolónál mindkét irányba teljes zárás
M1 Tatabánya 1-es útra terelés (teljes zárás mindkét irányba)
Mária Valéria híd Esztergom (félpályás zárás)
22-es út Balassagyarmat (a város két végén teljes zárás)
Szlovák határátkelő Balassagyarmat (félpályás zárás)