Steun EU voor bouw metrolijn 4 in Boedapest
Woensdag 11 juli 2007 - De Europese Unie heeft besloten tot het verlenen van steun voor de bouw van de 4e metrolijn in Boedapest. De omvang van de subsidie van oplopen tot HUF 200 miljard (€ 800 miljoen), hetgeen ongeveer 50% van de geraamde bouwkosten bedraagt. De bouw is reeds in volle gang, maar wordt gekenmerkt door tegenslagen. Al eind jaren ’90 waren de plannen klaar, toch wordt de aanvang van de bouw uitgesteld tot 2003. Vermoedelijk wordt de lijn ergens tussen 2010 en 2013 in gebruik genomen.
De nieuwe metrolijn verbindt de stations Kelenföld en Keleti met elkaar en loopt uiteindelijk door tot Bosnyák tér. De totale lengte van bedraagt 7,3 kilometer en er komen 14 stations. De omgeving van alle stations zullen belangrijke veranderingen ondergaan. De meest nieuwe technieken worden gebruikt en de metrostellen zullen onbemand zijn.
De metro van Boedapest kent een zeer oude geschiedenis en is de eerste metro op het Europese vaste land. De metro van Londen geldt als oudste Europese metro. Op Wikipedia staat een uitvoerige beschrijving over de geschiedenis van de metro van Boedapest.
De nieuwe metrolijn verbindt de stations Kelenföld en Keleti met elkaar en loopt uiteindelijk door tot Bosnyák tér. De totale lengte van bedraagt 7,3 kilometer en er komen 14 stations. De omgeving van alle stations zullen belangrijke veranderingen ondergaan. De meest nieuwe technieken worden gebruikt en de metrostellen zullen onbemand zijn.
De metro van Boedapest kent een zeer oude geschiedenis en is de eerste metro op het Europese vaste land. De metro van Londen geldt als oudste Europese metro. Op Wikipedia staat een uitvoerige beschrijving over de geschiedenis van de metro van Boedapest.
>>>> Bron | BBJ |
>>>> Officiële site | metro4.hu |
>>>> Lees meer | Wikipedia |