Wizz Air weg van Eindhoven Airport?
Dinsdag 3 juni 2008 - Er bestaat een kans dat Wizz Air haar activiteiten vanaf Eindhoven Airport staakt, zo meldt De Tijd.be naar aanleiding van een interview met Wizz Air bestuurder Joszef Varadi. De marges in de luchtvaart staan onder zeer grote druk en het is voor maatschappijen steeds zoeken naar nieuwe kostenbesparingen. Om de toenemende kosten de baas te blijven heeft Wizz Air een loonstop voor het personeel afgekondigd en wordt steeds feller onderhandelt over de contracten met luchthavens. De milieubelasting van € 11,25 per ticket die de Nederlandse regering wil invoeren kan net het duwtje zijn waardoor Eindhoven gemeden gaat worden.
Wizz Air startte in 2004 haar activiteiten vanuit Katowice in Polen en Budapest. Zij concentreren zich op de sterk groeiende Midden- en Oost-Europese markt. De aanvankelijke vloot van zes toestellen is ondertussen gegroeid naar zeventien exemplaren en bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus staat nog een bestelling voor 65 exemplaren en een optie op nog eens 25 stuks. Daardoor moet Wizz Air tegen 2014 over 82 operationele vliegtuigen beschikken. Alle toestellen zijn van precies hetzelfde merk (Airbus), hetzelfde type (A320) en in de zelfde configuratie van 180 economy-zetels. Die denkt Varadi nodig te hebben om de nog altijd groeiende markt voor passagiersluchtvaart in Midden- en Oost-Europa te kunnen bijhouden: ‘Het gaat om een markt van 350 miljoen mensen waarvan in 2004 amper 3 procent wel eens in een vliegtuig gezeten had. Dat stijgt nu razendsnel. Mensen die voor de eerste keer met ons vliegen, reisden voorheen meestal met de bus of per trein.’
Wizz Air startte in 2004 haar activiteiten vanuit Katowice in Polen en Budapest. Zij concentreren zich op de sterk groeiende Midden- en Oost-Europese markt. De aanvankelijke vloot van zes toestellen is ondertussen gegroeid naar zeventien exemplaren en bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus staat nog een bestelling voor 65 exemplaren en een optie op nog eens 25 stuks. Daardoor moet Wizz Air tegen 2014 over 82 operationele vliegtuigen beschikken. Alle toestellen zijn van precies hetzelfde merk (Airbus), hetzelfde type (A320) en in de zelfde configuratie van 180 economy-zetels. Die denkt Varadi nodig te hebben om de nog altijd groeiende markt voor passagiersluchtvaart in Midden- en Oost-Europa te kunnen bijhouden: ‘Het gaat om een markt van 350 miljoen mensen waarvan in 2004 amper 3 procent wel eens in een vliegtuig gezeten had. Dat stijgt nu razendsnel. Mensen die voor de eerste keer met ons vliegen, reisden voorheen meestal met de bus of per trein.’
>>>> Bron | De Tijd.be |