Hongarije Europa's nieuwe graanschuur
Woensdag 31 januari 2007 - Hongarije is een prettig land om granen voor diervoeders in te kopen en wordt steeds belangrijker als een soort graanschuur van Europa.
Vooral Duitsland en Nederland importeren veel graan uit Hongarije, hoofdzakelijk maïs en tarwe. De grondstoffen worden ingekocht bij GMP+-gecertificeerde bedrijven, die het netjes voor elkaar hebben.
Volgens Karst Vellinga, kwaliteitsmanager van handelsonderneming Cefetra, heeft Hongarije een aantal voordelen ten opzichte van andere landen in Oost-Europa. Hij zegt: "In het verleden hebben veel Hongaarse telers om kostentechnische redenen hun bedrijven vrijwillig samengevoegd. Dit heeft tot behoorlijke grote ondernemingen geleid. Logistiek hebben ze de zaken goed voor elkaar. Grote volumes zijn beter voor de aankoop en het transport."
Cefetra is im- en exporteur van diervoedergrondstoffen en heeft een dochteronderneming in Hongarije. Het is de taak van Vellinga om het kwaliteitsbeleid van de lokale medewerkers van Cefetra aan te sturen. Hij zegt: "Met grote boeren zijn beter kwaliteitsafspraken te maken en de controle is eenvoudiger. Een grote boer levert zo'n 10.000 ton maïs of tarwe."
Uiteraard is niet alles even nieuw en mooi in Hongarije. Vellinga: "Door logistieke omstandigheden zoals het gebrek aan zeehavens, is er de afgelopen jaren veel graan ter interventie aangeboden. Hierdoor kampt het land met een tekort aan opslag, zodat ook oude loodsen worden gebruikt. Dit vereist extra aandacht bij de controle op hygiëne en voedselveiligheid."
Het grondstoffentransport vanuit Hongarije gaat vooral per (GMP+-gecertificeerd) binnenvaartschip over de Donau. Vaak vervoeren de schepen soja mee terug vanuit Nederland. Vellinga: "Logistiek gezien een ideale situatie. Toch is ook deze vaarroute niet zonder problemen. De Donau is een regenrivier die vaak met te hoog of te laag water kampt. In beide gevallen kost dat extra geld. Bij laag water moet je compenseren, omdat de schepen minder vracht kunnen meenemen. En bij hoog water moet je extra wachttijd betalen, omdat ze niet onder alle bruggen doorkunnen. IJsvorming komt ook voor, vandaar dat we in de toekomst meer treinen zullen gaan inzetten."
>>>> Bron: | Productschap Diervoeder |