T-Systems demonstreert intelligent tolsysteem in Hongarije
Dinsdag 6 maart 2007 - Magyar Telekom T-Systems, dochteronderneming van T-Systems, heeft in Hongarije een proeftraject voor elektronische tolheffing gedemonstreerd. Samen met het Duitse bedrijf Satellic Traffic Management is in de buurt van het Balatonmeer een pilot met intelligente technologie voor elektronische tolheffing opgezet.
De proefopstelling ondersteunt tolheffing op basis van de daadwerkelijk verreden kilometers door een voertuig. Beide organisaties hebben de pilot ontwikkeld in het kader van een tender voor een systeem voor elektronische tolheffing, die de Hongaarse regering binnenkort zal uitschrijven.
"Met dit demonstratietraject tonen we aan dat ons 'free-flow'-systeem zeer gebruikersvriendelijk is. De tol wordt automatisch berekend en geïnd, zonder dat een voertuig hoeft te stoppen", zegt Thomas Pferr, Chief Operating Officer van Satellic. "Het systeem functioneert zonder slagbomen, tolhuisjes of andere infrastructurele maatregelen langs de weg. Dat maakt deze oplossing zeer geschikt voor gebruik in Hongarije."
Het proeftraject beslaat ongeveer 300 kilometer weg, inclusief een deel van de M7-snelweg, autowegen en secundaire wegen. Het testsysteem langs deze route registreert momenteel virtuele tolbetalingen voor een speciaal uitgeruste testauto. De technische kern van het systeem is een compacte minicomputer, de On-Board Unit (OBU), die in de auto geplaatst is. Dit systeem ondersteunt het zogenaamde rekeningrijden, waarbij de tol op basis van de afgelegde afstand geïnd wordt. In tegenstelling tot een systeem met vignetten is de tol gebaseerd op daadwerkelijk gereden kilometers. Als mensen meer kilometers afleggen, betalen ze ook meer. De hoogte van de tol is onder andere afhankelijk van het soort weg, type voertuig en het tijdstip waarop gereisd wordt. Deze geavanceerde toltechnologie biedt een innovatief platform voor intelligent verkeersmanagement.
De OBU combineert positiebepaling via een satelliet en mobiele communicatie. Deze techniek wordt momenteel al ingezet bij het Duitse tolsysteem voor vrachtwagens. De OBU gebruikt satellietsignalen om zijn positie te bepalen en berekent vervolgens de tol die betaald moet worden op specifieke routes. De minicomputer stuurt de data dan via mobiele communicatie naar een rekencentrum waar de factuur opgemaakt en verstuurd wordt. Deze aanpak maakt de inzet van hefbomen, aanleg van extra rijstroken en tolhuisjes overbodig. Bovendien voldoet het systeem aan de EU-eisen voor uitwisselbaarheid van systemen. De implementatietijd van de pilot was twee weken, wat vertrouwen geeft voor een snelle implementatie in geheel Hongarije.
De proefopstelling ondersteunt tolheffing op basis van de daadwerkelijk verreden kilometers door een voertuig. Beide organisaties hebben de pilot ontwikkeld in het kader van een tender voor een systeem voor elektronische tolheffing, die de Hongaarse regering binnenkort zal uitschrijven.
"Met dit demonstratietraject tonen we aan dat ons 'free-flow'-systeem zeer gebruikersvriendelijk is. De tol wordt automatisch berekend en geïnd, zonder dat een voertuig hoeft te stoppen", zegt Thomas Pferr, Chief Operating Officer van Satellic. "Het systeem functioneert zonder slagbomen, tolhuisjes of andere infrastructurele maatregelen langs de weg. Dat maakt deze oplossing zeer geschikt voor gebruik in Hongarije."
Het proeftraject beslaat ongeveer 300 kilometer weg, inclusief een deel van de M7-snelweg, autowegen en secundaire wegen. Het testsysteem langs deze route registreert momenteel virtuele tolbetalingen voor een speciaal uitgeruste testauto. De technische kern van het systeem is een compacte minicomputer, de On-Board Unit (OBU), die in de auto geplaatst is. Dit systeem ondersteunt het zogenaamde rekeningrijden, waarbij de tol op basis van de afgelegde afstand geïnd wordt. In tegenstelling tot een systeem met vignetten is de tol gebaseerd op daadwerkelijk gereden kilometers. Als mensen meer kilometers afleggen, betalen ze ook meer. De hoogte van de tol is onder andere afhankelijk van het soort weg, type voertuig en het tijdstip waarop gereisd wordt. Deze geavanceerde toltechnologie biedt een innovatief platform voor intelligent verkeersmanagement.
De OBU combineert positiebepaling via een satelliet en mobiele communicatie. Deze techniek wordt momenteel al ingezet bij het Duitse tolsysteem voor vrachtwagens. De OBU gebruikt satellietsignalen om zijn positie te bepalen en berekent vervolgens de tol die betaald moet worden op specifieke routes. De minicomputer stuurt de data dan via mobiele communicatie naar een rekencentrum waar de factuur opgemaakt en verstuurd wordt. Deze aanpak maakt de inzet van hefbomen, aanleg van extra rijstroken en tolhuisjes overbodig. Bovendien voldoet het systeem aan de EU-eisen voor uitwisselbaarheid van systemen. De implementatietijd van de pilot was twee weken, wat vertrouwen geeft voor een snelle implementatie in geheel Hongarije.
>>>> Bron: |
T-Systems Nederland |