Hongarije goed vertegenwoordigd met paviljoen op PLMA in de RAI
Donderdag 31 mei 2007 - Dat de RAI ook een bron van professionele rust kan zijn, bewijst een bezoek aan de PLMA, de grootste internationale beurs voor Private Label producten, afgelopen maand op 22 en 23 mei. Deze jaarlijkse internationale beurs fungeert als ontmoetingsplaats tussen producenten in de internationale voedingsmiddelenindustrie, importeurs, exporteurs en vele tussenhandelaren.
Bezoekers en standhouders op de PLMA flaneren niet zomaar tussen de stands en paviljoens door. Ze brengen doelgerichte bezoeken met mappen en agenda's in de aanslag: ‘mayonaise kopen voor winkelketens in Oost-europa’, ‘tomatenketchup voor Spanje regelen’ , 'muesli uitzoeken voor winkelbedrijven in India 'en ‘snel nog een bezoekje brengen aan het Hongaarse paviljoen van het AMC (Agrarisch Marketing Centrum) omdat we volgend jaar daar winkels gaan openen’. Dat zijn zo enige opdrachten die handelaren uit de hele wereld meebrengen naar ‘onze’ RAI in Amsterdam. Terwijl langzaamaan van alle kanten bezoekers binnen stromen, lijkt in de achterste hal nog een serene rust te heersen. De schijn bedriegt; de transacties die daar plaats vinden zijn van onschatbare waarde en het zweet staat zowel verkopers als kopers al in de handen.
Ons kent ons
Dit jaar was Hongarije voor het eerst met een groot eigen paviljoen vertegenwoordigd. Eerder stonden er al een paar Hongaarse bedrijven zelfstandig, nu waren er zestien bedrijven onder de vlag van het AMC meegekomen. Iets waar Leonique White, namens de organisatie van de PLMA, blij mee was.
Een plaats veroveren in deze internationale handel is niet makkelijk. Het is een wereld van ‘ons-kent-ons’ en daar moet je als land en als producent een plaats in weten te veroveren. Naast de Polen die al wat jaartjes meedraaien en een steeds grotere plaats opeisen, wilde Leonique dat ook de andere Midden-Europese landen op de PLMA aanwezig zijn. “In het nieuwe Europa tellen ze gewoon mee!”, vindt ze. Zij beseft dat het voor deze landen nog wennen is. “Hongarije, Slowakije en Tsjechië kunnen niet zoals Italië, Frankrijk en Duitsland meteen een groot paviljoen op de beste plaats in de hal verwezenlijken. Maar stap voor stap zullen ze zeker een belangrijke factor worden in Europa. Hier op deze beurs zie je al zoveel landen samen”, zegt ze. “Ik vind dat prachtig om te zien”.
Doorzettingsvermogen gevraagd
“Het loopt helaas nog niet echt storm, zegt Stampf Krisztina vrij droogjes tegen de Hongaarse ambassadeur Mr. Szentiványi Gábor, die samen met Grexa Júlia van economische zaken van de ambassade en Szabó Péter van de ITD Hungary op de tweede dag van de PLMA-beurs een bezoek brengt aan het Hongaarse paviljoen. Krisztina staat met samen met Takács Mária in de stand van het chocolade- en snoepbedrijf Sweetpoint. Pál József, general manager van het AMC, leidt de groep verder langs de standhouders en ontspannen wordt met iedereen gesproken over de voor- en nadelen van de beurs en de betekenis van Hongarije als producent in Europa. Natuurlijk worden er meer bezoekers verwacht en nieuwe zakelijke partners staan niet vanzelf in de rij. Toch ontstaan er wel degelijk nieuwe ideeën, worden er nieuwe contacten aangeknoopt en al bestaande contacten verstevigd. Naast Hongarije staan ook Slowakije en Tsjechië voor het eerst op de PLMA, het zou dus een gemiste kans zijn als de Hongaren er niet bij waren. Iedereen realiseert zich dat alle begin moeilijk is, het AMC en de bedrijven zullen de komende jaren door moet zetten om hun plaats te vestigen.
Gastronomisch kader
Er zou wel iets extra's aan de promotie van de nieuwe landen gedaan kunnen worden, gonst het in de wandelgangen. “Misschien dat elk landenpaviljoen een demonstratie-eiland kan krijgen, waar gekookt wordt en de lekkere geur de bezoekers als vanzelf naar de er achter gelegen stands trekt”, opperde Werner Friedrich van het CMA (Centrale Marketing Gesellschaft der Deutschen Agrarwirtschaft) “Zo krijg je als land meer aandacht en de producten van een land komen in een gastronomisch kader te staan”. De mensen van het Duitse paviljoen krijgen nu al trek, zij weten wat er aan lekkers te halen valt in Hongarije, meer nog dan de Nederlanders. Hongarije kan zich in ieder geval vast gaan voorbereiden op een stevige en pittige come-back volgend jaar in Amsterdam!
Meer informatie AMC: www.amc.hu, Zsuzsa Dobrotka e-mail:
Meer informatie PLMA 2007: Leonique White e-mail:
Contact AMC Nederland: Tom de Smet/TableTom, az asztalom e-mail:
Bezoekers en standhouders op de PLMA flaneren niet zomaar tussen de stands en paviljoens door. Ze brengen doelgerichte bezoeken met mappen en agenda's in de aanslag: ‘mayonaise kopen voor winkelketens in Oost-europa’, ‘tomatenketchup voor Spanje regelen’ , 'muesli uitzoeken voor winkelbedrijven in India 'en ‘snel nog een bezoekje brengen aan het Hongaarse paviljoen van het AMC (Agrarisch Marketing Centrum) omdat we volgend jaar daar winkels gaan openen’. Dat zijn zo enige opdrachten die handelaren uit de hele wereld meebrengen naar ‘onze’ RAI in Amsterdam. Terwijl langzaamaan van alle kanten bezoekers binnen stromen, lijkt in de achterste hal nog een serene rust te heersen. De schijn bedriegt; de transacties die daar plaats vinden zijn van onschatbare waarde en het zweet staat zowel verkopers als kopers al in de handen.
Ons kent ons
Dit jaar was Hongarije voor het eerst met een groot eigen paviljoen vertegenwoordigd. Eerder stonden er al een paar Hongaarse bedrijven zelfstandig, nu waren er zestien bedrijven onder de vlag van het AMC meegekomen. Iets waar Leonique White, namens de organisatie van de PLMA, blij mee was.
Een plaats veroveren in deze internationale handel is niet makkelijk. Het is een wereld van ‘ons-kent-ons’ en daar moet je als land en als producent een plaats in weten te veroveren. Naast de Polen die al wat jaartjes meedraaien en een steeds grotere plaats opeisen, wilde Leonique dat ook de andere Midden-Europese landen op de PLMA aanwezig zijn. “In het nieuwe Europa tellen ze gewoon mee!”, vindt ze. Zij beseft dat het voor deze landen nog wennen is. “Hongarije, Slowakije en Tsjechië kunnen niet zoals Italië, Frankrijk en Duitsland meteen een groot paviljoen op de beste plaats in de hal verwezenlijken. Maar stap voor stap zullen ze zeker een belangrijke factor worden in Europa. Hier op deze beurs zie je al zoveel landen samen”, zegt ze. “Ik vind dat prachtig om te zien”.
Doorzettingsvermogen gevraagd
“Het loopt helaas nog niet echt storm, zegt Stampf Krisztina vrij droogjes tegen de Hongaarse ambassadeur Mr. Szentiványi Gábor, die samen met Grexa Júlia van economische zaken van de ambassade en Szabó Péter van de ITD Hungary op de tweede dag van de PLMA-beurs een bezoek brengt aan het Hongaarse paviljoen. Krisztina staat met samen met Takács Mária in de stand van het chocolade- en snoepbedrijf Sweetpoint. Pál József, general manager van het AMC, leidt de groep verder langs de standhouders en ontspannen wordt met iedereen gesproken over de voor- en nadelen van de beurs en de betekenis van Hongarije als producent in Europa. Natuurlijk worden er meer bezoekers verwacht en nieuwe zakelijke partners staan niet vanzelf in de rij. Toch ontstaan er wel degelijk nieuwe ideeën, worden er nieuwe contacten aangeknoopt en al bestaande contacten verstevigd. Naast Hongarije staan ook Slowakije en Tsjechië voor het eerst op de PLMA, het zou dus een gemiste kans zijn als de Hongaren er niet bij waren. Iedereen realiseert zich dat alle begin moeilijk is, het AMC en de bedrijven zullen de komende jaren door moet zetten om hun plaats te vestigen.
Gastronomisch kader
Er zou wel iets extra's aan de promotie van de nieuwe landen gedaan kunnen worden, gonst het in de wandelgangen. “Misschien dat elk landenpaviljoen een demonstratie-eiland kan krijgen, waar gekookt wordt en de lekkere geur de bezoekers als vanzelf naar de er achter gelegen stands trekt”, opperde Werner Friedrich van het CMA (Centrale Marketing Gesellschaft der Deutschen Agrarwirtschaft) “Zo krijg je als land meer aandacht en de producten van een land komen in een gastronomisch kader te staan”. De mensen van het Duitse paviljoen krijgen nu al trek, zij weten wat er aan lekkers te halen valt in Hongarije, meer nog dan de Nederlanders. Hongarije kan zich in ieder geval vast gaan voorbereiden op een stevige en pittige come-back volgend jaar in Amsterdam!
>>>> Auteur | Tom de Smet |
Meer informatie PLMA 2007: Leonique White e-mail:
Contact AMC Nederland: Tom de Smet/TableTom, az asztalom e-mail: