Hongaars conflict over Europees geld
Dinsdag 24 juni 2014 - De minister van Economische Zaken Mihály Varga gaat toch niet de gesprekken met de Europese Unie voeren over hoe de Europese subsidies voor Hongarije in de periode 2014-2020 verstrekt en verdeeld gaan worden. Die taak is vorige week, ondanks een resolutie voor Varga, door het kabinet aan onderkoning János Lázár, die op het Kantoor van de Premier de dagelijkse leiding heeft, toegewezen.
Steeds meer macht komt op dat kantoor/ministerie terecht en Lázár zwaait er naast premier Viktor Orbán vrolijk met de scepter heen en weer. Daarmee maakt hij binnen zijn eigen politieke kringen ook niet altijd vrienden. De burgemeester van Boedapest István Tarlós bijvoorbeeld is op z'n zachtst gezegd een beetje boos.
Lázár schrapte namelijk een aantal grote projecten in het openbaar vervoer van Boedapest die hard nodig zijn van de eerder opgestelde subsidielijst. De Europese subsidies moeten volgens hem vooral ter ontwikkeling van het platteland besteed gaan worden. Eerder in juni liet Tarlós in een brief aan premier Viktor Orbán weten dat als de grote opknapbeurt aan Metrolijn 3 niet doorgaat, hij die hele lijn stil zal leggen. De infrastructuur van deze lijn is zwaar verouderd en in zo een slechte condititie dat het gevaar oplevert voor passagiers en personeel. De metrolijn is vanaf 1976 tot in 1990 in delen gebouwd en sinds die tijd is er slechts klein onderhoud gepleegd. Door technische problemen moet de lijn regelmatig deels worden stilgelegd en moeten passagiers met vervangende bussen reizen.
Ook andere onderdelen van het openbaar vervoer in Boedapest zijn aan grote opknapbeurten toe en de metrostellen op de M1 (de gele földallati) en die van de forensenlijnen van de HÉV zijn nu ruim veertig jaar oud en moeten zo snel als mogelijk worden vervangen door nieuwe. Maar Lázár wil het geld liever besteden aan opknappen van spoorwegen en autowegen en zelfs een sneltram aanleggen tussen de steden Szeged en Hódmezővásárhely, het geboortestadje van Lázár waarvan hij van 2002 tot 2012 burgemeester was. Er is gewoon geen geld genoeg om ook nog de projecten in Boedapest te financieren.
Volgens Lázár moet Tárlós zelf beter gaan lobbyen in Brussel om aan de centen te komen en had hij zijn plannen ook beter voorbereid moeten hebben. Maar die plannen voor Boedapest stonden al lang en breed op de lijst die nu ook in Brussel ligt. Hongarije heeft dit jaar echter ook een reorganisatie doorgevoerd in het systeem ter verdeling van EU-subsidies waardoor Lázár meer ruimte krijgt om zijn eigen beleid uit te voeren. De EU is inmiddels een onderzoek gestart omdat er door die reorganisatie nogal wat onduidelijkheden gerezen zijn wat betreft de verdeling van de fondsen. Nu Lázár hoofdonderhandelaar wordt in Brussel kan hij, zonder fundamentele inbreng van andere ministeries, nog meer invloed uitoefenen op hoe de Europese geldstromen in Hongarije zullen gaan lopen. En burgemeester Tarlós, die heeft waarschijnlijk het nakijken.
>>>> Redactie HV
>>>> Bron: diverse media
Steeds meer macht komt op dat kantoor/ministerie terecht en Lázár zwaait er naast premier Viktor Orbán vrolijk met de scepter heen en weer. Daarmee maakt hij binnen zijn eigen politieke kringen ook niet altijd vrienden. De burgemeester van Boedapest István Tarlós bijvoorbeeld is op z'n zachtst gezegd een beetje boos.
Lázár schrapte namelijk een aantal grote projecten in het openbaar vervoer van Boedapest die hard nodig zijn van de eerder opgestelde subsidielijst. De Europese subsidies moeten volgens hem vooral ter ontwikkeling van het platteland besteed gaan worden. Eerder in juni liet Tarlós in een brief aan premier Viktor Orbán weten dat als de grote opknapbeurt aan Metrolijn 3 niet doorgaat, hij die hele lijn stil zal leggen. De infrastructuur van deze lijn is zwaar verouderd en in zo een slechte condititie dat het gevaar oplevert voor passagiers en personeel. De metrolijn is vanaf 1976 tot in 1990 in delen gebouwd en sinds die tijd is er slechts klein onderhoud gepleegd. Door technische problemen moet de lijn regelmatig deels worden stilgelegd en moeten passagiers met vervangende bussen reizen.
Ook andere onderdelen van het openbaar vervoer in Boedapest zijn aan grote opknapbeurten toe en de metrostellen op de M1 (de gele földallati) en die van de forensenlijnen van de HÉV zijn nu ruim veertig jaar oud en moeten zo snel als mogelijk worden vervangen door nieuwe. Maar Lázár wil het geld liever besteden aan opknappen van spoorwegen en autowegen en zelfs een sneltram aanleggen tussen de steden Szeged en Hódmezővásárhely, het geboortestadje van Lázár waarvan hij van 2002 tot 2012 burgemeester was. Er is gewoon geen geld genoeg om ook nog de projecten in Boedapest te financieren.
Volgens Lázár moet Tárlós zelf beter gaan lobbyen in Brussel om aan de centen te komen en had hij zijn plannen ook beter voorbereid moeten hebben. Maar die plannen voor Boedapest stonden al lang en breed op de lijst die nu ook in Brussel ligt. Hongarije heeft dit jaar echter ook een reorganisatie doorgevoerd in het systeem ter verdeling van EU-subsidies waardoor Lázár meer ruimte krijgt om zijn eigen beleid uit te voeren. De EU is inmiddels een onderzoek gestart omdat er door die reorganisatie nogal wat onduidelijkheden gerezen zijn wat betreft de verdeling van de fondsen. Nu Lázár hoofdonderhandelaar wordt in Brussel kan hij, zonder fundamentele inbreng van andere ministeries, nog meer invloed uitoefenen op hoe de Europese geldstromen in Hongarije zullen gaan lopen. En burgemeester Tarlós, die heeft waarschijnlijk het nakijken.
>>>> Redactie HV
>>>> Bron: diverse media