Duurzame investering de toeristische sector in Hongarije
Angela Dedák, directeur van het Hongaars Verkeersbureau, informeerde de aanwezigen over Hongarije in het algemeen en toerisme in het bijzonder door middel van een interessante film en presentatie. Zo kwam bijvoorbeeld naar voren dat het gemiddelde verblijf van een Nederlander in Hongarije 4,2 dagen beslaat. Daarnaast is het aantal bezoekende Nederlanders in Hongarije in 2007 licht gedaald in vergelijking met 2006 (-3,5%). Kortom, nog genoeg werk aan de winkel.
Deze daling zou zomaar omgezet kunnen worden in een stijging de komende jaren als we bijvoorbeeld Cor Denneman mogen geloven. Zo wil zijn Forest Returns B.V. met een ‘landgoed experience' nog meer (Nederlandse) toeristen naar Hongarije trekken. In het kader van sustainable hospitality staan duurzame bosbouw, visteelt en toerisme centraal in een prachtig heuvelachtig gebied in Hongarije. Respect voor de Hongaarse cultuur, inwoners en natuur is bij dit ‘green valley project' van essentieel belang.
Na een korte discussie over de magische werking van de wellness-mogelijkheden in Hongarije, ofwel ‘het opfrissen van lichaam en geest', verlootte HBN-voorzitter Ernst-Jan de Roest nog twee heerlijke Hongaarse flessen wijn aangeboden door HuNed. Maria Douwes sloot vervolgens het formele gedeelte af met de overhandiging van haar boek ‘Hongaren in Nederland - Nederlanders in Hongarije, vijftig jaar na 1956' aan de gastheer. Het daarop volgende uitgebreide buffet en Hongaarse wijnen zorgde voor een prachtige netwerkmogelijkheid en interactie tussen de Hongaarse en Nederlandse deelnemers. Want dat het met de (toeristische) relaties tussen ondernemend Hongarije en Nederland nog steeds goed zit, was ook na deze bijeenkomst weer evident.
>>>> Auteur Peter Schouten