Urban Folk, Hongaarse moderne folklore te zien in Brussel
Woensdag 11 september 2013 - Binnen het huidige Europa zou het volgens de 'Society of Hungarian Graphic Designers and Typographers' (MATT) steeds moeilijker worden om de eigen Hongaarse gebruiken te behouden. Daardoor verdwijnen, op clichématige stereotypen na, de folkloristische motieven ook uit beeld. Onder Hongaarse grafisch vormgevers en typografen werd daarom vorig jaar een wedstrijd gehouden om traditionele motieven en symbolen opnieuw neer te zetten in de context van vandaag en ze daarmee een actieve rol toe te kennen in de huidige communicatie. De expositie die uit de winnende ontwerpen werd samengesteld, is onder de naam 'Urban Folk' vanaf 17 september te zien in Brussel.
Het initiatief van het MATT komt eigenlijk een beetje als mosterd na de maaltijd, het moderne gebruik van folkloristische motieven is namelijk al een aantal jaren gaande. Als huisstijl van de Hongaarse publieke tv-zender MTV bijvoorbeeld, en in reclamecampagnes of verwerkt in logo's van diverse organisaties. Ook in de mode en zelfs op verpakkingen van levensmiddelen zie je dat de motieven op een meer modern gestileerde wijze veelvuldig worden gebruikt. Deze expositie zou dus ook beschouwd kunnen worden als een terugblik op wat er in de laatste jaren al is veranderd en ontwikkeld.
'Urban Folk', eerder dit jaar al in Boedapest en Bratislava, is nu in het kader van 'Design September Brussels' van 17 t/m 30 september te zien in het Balassi Instituut te Brussel.
Maandag t/m donderdag: 10.00 tot 17.00 uur
Vrijag: 10.00 tot 14.00 uur
Zaterdag, zondag: gesloten
Op maandag 16 september om 19.00 uur vindt de opening plaats met aansluitend optredens van de folkbands Butterfly Effect en Vodku.