Autoindustrie in Hongarije bloeit volop
Vrijdag 25 juli 2014 - De autoindustrie in Hongarije vormt een van de belangrijkste pijlers van de economie. Ook tijdens de jaren van recessie bleven de veelal Duitse bedrijven investeren en dit jaar wordt de ene na de andere uitbreiding aangekondigd. Bij de eerste steenlegging voor de uitbreiding van de Audi Hungaria School in Győr begin deze week liet staatsecretaris van Buitenlandse Economische Zaken Péter Szijjártó weten dat deze industrie momenteel voor 28% van het binnenlands industriële productie zorgt en voor 20% van de export.
Audi is een van de grootste spelers in deze sector. De fabriek in Győr wordt steeds weer uitgebreid, nieuwe productielijnen worden opgezet en nieuwe modellen rollen van band. Met de uitbreiding van de Audi Hungaria School, die in 2010 werd opgericht, kunnen vanaf volgend jaar juni twee keer zoveel leerlingen tweetalig onderwijs volgen en dat past binnen een op de toekomst gerichte strategie van het bedrijf. Op deze school met tweetalig onderwijs (Duits en Hongaars) en een volledig op Duitsland gericht lessenpakket worden ook Hongaarse kinderen goed en hoog opgeleid.
Maar niet alleen Audi groeit uit. In de afgelopen maanden kwamen regelmatig berichten van andere autofabrieken en toeleveringsbedrijven over uitbreidingen en nieuwe producten. Zo voert Opel in Szentgotthárd de productie van motoren op, in 2016 moeten er drie keer zoveel geproduceerd worden als vorig jaar en er komen 1000 nieuwe arbeidsplaatsen bij. En het Duitse Bos Automotive Products Magyarország heeft vorige week de eerste steen gelegd voor uitbreiding van de fabriek in Mosonszolnok. Ook Busch-Hungaria Kft. (onderdeel van de Duitse BPW Group) gaat flink investeren om de productie van nodulair gietijzer te kunnen verhogen.
Veel van de uitbreidingen en investeringen worden voor een deel door de Hongaarse regering financieel ondersteund, de ontwikkeling van Hongarije als knooppunt in de Europese autoindustrie, en de daaraan gerelateerde automotive industrie, is namelijk een van de speerpunten in het economisch beleid. De Europese Commissie onderzoekt momenteel of in het geval van Audi een bijdrage van 133 miljoen euro door de Hongaarse staat wel volgens de Europese regels is verlopen. Deze staatsbijdrage in het project van Audi, dat 1,2 miljard euro kost en ruim 2000 nieuwe banen oplevert, zou de concurrentie kunnen schaden.
Lees ook:
>>>> Kormány.hu - Busch-Hungaria Kft. Busch-Hungária Kft to start HUF 6.5 billion project in Győr
>>>> BBJ.hu - Audi to add third shift at Győr plant
>>>> BBJ.hu - Audi to boost production to Hungary
>>>> Portfolio.hu - Opel expanding in Szentgotthárd near Hungary/Austria border
Om artikelen op Portfolio.hu te kunnen lezen, dient u zich op die site, gratis, te registreren.
>>>> Redactie HV
>>>> Bron: diverse media
Audi is een van de grootste spelers in deze sector. De fabriek in Győr wordt steeds weer uitgebreid, nieuwe productielijnen worden opgezet en nieuwe modellen rollen van band. Met de uitbreiding van de Audi Hungaria School, die in 2010 werd opgericht, kunnen vanaf volgend jaar juni twee keer zoveel leerlingen tweetalig onderwijs volgen en dat past binnen een op de toekomst gerichte strategie van het bedrijf. Op deze school met tweetalig onderwijs (Duits en Hongaars) en een volledig op Duitsland gericht lessenpakket worden ook Hongaarse kinderen goed en hoog opgeleid.
Maar niet alleen Audi groeit uit. In de afgelopen maanden kwamen regelmatig berichten van andere autofabrieken en toeleveringsbedrijven over uitbreidingen en nieuwe producten. Zo voert Opel in Szentgotthárd de productie van motoren op, in 2016 moeten er drie keer zoveel geproduceerd worden als vorig jaar en er komen 1000 nieuwe arbeidsplaatsen bij. En het Duitse Bos Automotive Products Magyarország heeft vorige week de eerste steen gelegd voor uitbreiding van de fabriek in Mosonszolnok. Ook Busch-Hungaria Kft. (onderdeel van de Duitse BPW Group) gaat flink investeren om de productie van nodulair gietijzer te kunnen verhogen.
Veel van de uitbreidingen en investeringen worden voor een deel door de Hongaarse regering financieel ondersteund, de ontwikkeling van Hongarije als knooppunt in de Europese autoindustrie, en de daaraan gerelateerde automotive industrie, is namelijk een van de speerpunten in het economisch beleid. De Europese Commissie onderzoekt momenteel of in het geval van Audi een bijdrage van 133 miljoen euro door de Hongaarse staat wel volgens de Europese regels is verlopen. Deze staatsbijdrage in het project van Audi, dat 1,2 miljard euro kost en ruim 2000 nieuwe banen oplevert, zou de concurrentie kunnen schaden.
Lees ook:
>>>> Kormány.hu - Busch-Hungaria Kft. Busch-Hungária Kft to start HUF 6.5 billion project in Győr
>>>> BBJ.hu - Audi to add third shift at Győr plant
>>>> BBJ.hu - Audi to boost production to Hungary
>>>> Portfolio.hu - Opel expanding in Szentgotthárd near Hungary/Austria border
Om artikelen op Portfolio.hu te kunnen lezen, dient u zich op die site, gratis, te registreren.
>>>> Redactie HV
>>>> Bron: diverse media