Wantoestanden Openbaar vervoer Hongarije
Maandag 14 september 2009 - Het rommelt in het Hongaarse openbaar vervoer. In Boedapest staat de BKV, openbaar vervoer maatschappij van de stad, zwaar onder vuur vanwege de grote bedragen die de afgelopen jaren zijn uitbetaald aan afscheidnemende managers en diensten van adviesbureau's. Daarnaast wordt het hele openbaar vervoerssysteem in het land onder de loep genomen en gaat er zwaar gereorganiseerd worden.
De BKV in Boedapest staat al jaren onder vuur, maar de afgelopen weken barste dan eindelijk de bom: managers die premie's meekregen bij ontslag, managers die hoge bonussen opnamen als extra loon en de absurde bedragen die betaald werden aan adviesorganisatie's, dit alles werd nu echt teveel. Uitbetalingen van premie's bij ontslag van 150.000 EUR tot meer dan 300.000 EUR door dit noodlijdende bedrijf waren een normale gang van zaken en geen wonder dat de publiek opinie zich hierover opwindt. Jarenlang wordt er gesproken over bezuinigingen, het bussenpark is sterk verouderd, het alsmaar duurder worden van de kaartjes en de gang rond het aanleggen van metrolijn 4 maken het bedrijf en haar leiding ongeloofwaardig in de ogen van Hongaren voor wie de astronomische bedragen totaal absurd zijn.
De politieke partijen en het politieke bestuur van Boedapest gaan nu aan het werk om de schade te beperken, voor de inwoners van Boedapest zijn zij immers verantwoordelijk voor de wantoestanden en er moeten koppen te rollen. De in coalitie met de liberale SZDSZ regerende Socialistische Partij (MSZP) eist een onderzoek door een commissie in de gemeenteraad. De oppositie voerende Fidesz wil dat het Openbaar Ministerie dit onderzoek instelt. De Fidesz stelt dat de verantwoordelijken voor de wantoestand bij de BKV strafrechtelijk vervolgd moeten worden. Of dit het door geldzorgen geplaagde vervoerbedrijf zal kunnen redden is nog maar de vraag. Er is nog 30 miljard Forint nodig om het tot eind van dit jaar uit te kunnen zingen.
In de regio moet het ook allemaal anders. Zo denkt de regering er terminste over: regionale organisaties worden opgericht die zullen beslissen over welke vorm van openbaar vervoer de meest optimale is. Wordt het de bus of wordt het de trein, tussen twee locaties zal er maar één het passagierstransport mogen verzorgen. Verwacht wordt dat het spoorwegennet uitgedund gaat worden, onrendabele lijnen zullen worden opgeheven. De militante spoorwegvakbond VDSZSZ gaat in ieder geval actie voeren tegen de plannen die naar verwachting het opheffen van 4800 KM spoor tot resultaat zullen hebben en de staat een besparing van 40 miljard Forint moet opleveren.
De Volán-organisaties -de regionale busondernemingen- zullen deels worden samen gevoegd. Op deze manier denkt de regering besparingen te kunnen doorvoeren op het regionale bustransport. Overigens verhuren de Volán organisaties diverse buslijnen (vaak met bussen en personeel) aan privé-busondernemingen om zo zelf op minder rendabele lijnen te kunnen besparen. De transporteurs zorgen dat de lijnen wel rendabel worden, en dit zal tot ontslagen leiden en teruggang in kwaliteit van het openbaar vervoer. Dit is de angst van diverse vakbonden die de werknemers bij de Volán-organisaties vertegenwoordigen.
De komende maanden gaat er dus veel veranderen. Vele belangen staan op het spel en alle betrokkenen willen zoveel mogelijk zien dat hun belangen veilig worden gesteld. Hongarije Vandaag volgt ook in de komende tijd de ontwikkelingen in het Hongaarse Openbaar Vervoer en houdt u op de hoogte van het nieuws.