Sluiting 33 Hongaarse spoorlijnen
Vrijdag 23 oktober 2009 - Het Hongaarse ministerie voor Verkeer, communicatie en energiezaken (KHEM) heeft afgelopen dinsdag de plannen bekend gemaakt voor de nieuwe dienstregeling van de Hongaarse spoorwegen. De afgelopen maanden werd al flink gespeculeerd over de sluiting van diverse nevenlijnen, nu maakte minister Péter Honig de definitieve lijst bekend. Het gaat in totaal om 33 nevenlijnen die volgens de regering nu samen dagelijks 6400 reizigers trekken. Als de plannen worden aangenomen gaat de nieuwe dienstregeling eind december van dit jaar in.
De langste lijn die gaat verdwijnen is de verbinding Székesfehérvár-Komárom. Hierdoor raakt de stad Mór (14 duizend inwoners) haar station kwijt en Sárbogárd verliest verder haar verbinding met Székesfehérvár. Tussen Komárom en Esztergom verdwijnt de lijn langs de Donau. In het uiterste noordwesten van Hongarije zal het grensplaatsje Rajka haar station verliezen. In Transdanubië is het stadje Paks (circa 20 duizend inwoners) aan de Donau slachtoffer van de plannen en rond Pécs verliezen Komló en Pécsvárad hun spoorverbinding.
Rond het Balatonmeer wordt gesneden in de lijn naar Somogyszob en het lijntje naar Somogyszentpál. Aan de noordzijde van het meer zal Zirc haar verbinding met Veszprém verliezen. Het is verder opvallend dat Kecskemét een veel kleinere rol krijgt als spoorwegknooppunt. De lijnen vanuit die stad naar Kisk?rös, Lajosmizse en Kiskunmajsa verdwijnen. Ook Nyíregyháza raakt een aantal van haar achterlandverbindingen kwijt. Lijnen naar Vásárosnamény, Nyírbátor, Balsa en de lijn tussen Herminatanya en Dombrád worden opgeheven. De lijn Ohat-Pusztakócs-Tiszalök verdwijnt ook en vanaf vanaf Tiszafüred wordt de lijn naar Karcag opgeheven.
In het uiterste noordoosten verdwijnen de lijnen Fehérgyarmat-Zajta en Kocsord-Csenger, ten zuiden van Debrecen de lijn Sáránd-Létavértes, ten noorden van Miskolc de lijn Abaújszántó-Hidasnémeti en in het Bükk-gebergte de lijn Szilvásvárad-Putnok. In de zuidoostelijke provincie Békés raken het stadje Kondoros en het grensdorp Körösnagyharsány hun spoorlijn kwijt. Verder verliest Makó (provincie Csongrád) haar verbinding met Hódmez?vásárhely. De provincie Zala zal ook een lijn verliezen, de verbinding tussen Körmend en Zalalöv?. Rond Boedapest verdwijnt tenslotte het lijntje tussen Vác en Aszód.
>>>> Door: Allard Wiersma
Buslijnen die opgeheven spoorlijnen gaan vervangen. Niet alle opgeheven 33 lijnen staan in deze lijst. |
Hegyeshalom-Rajka (Mosonmagyaróvár) Almásfüzit?-Esztergom Székesfehérvár-Komárom Zirc (Bakonyszentlászló)-Veszprém Körmend-Zalalöv? (?riszentpéter) (Keszthely) Balatonmáriafürd?-Somogyszob (Segesd) Balatonfenyves (Fonyód)-Somogyszentpál Mez?falva (Dunaföldvár)-Paks (Székesfehérvár) Börgönd-Sárbogárd Godisa (Sásd)-Komló Pécs-Pécsvárad Galgamácsa (Aszód)-Vácrátót (Vác) Szilvásvárad-Putnok Abaújszántó-Hidasnémeti Karcag-Tiszafüred Sáránd-Létavértes Nyíregyháza-Nyírbátor Fehérgyarmat-Zajta Csenger-Kocsord Nyíregyháza-Vásárosnaményú Ohat-Pusztakócs-Tiszalök Nyíregyháza-Balsa Herminatanya-Dombrád Kisszénás-Kondoros Körösnagyharsány-Vészt? (Szeghalom) Hódmez?vásárhely-Makó Lajosmizse-Kecskemét Kecskemét-Kisk?rös (Kecskemét) Törökfái-Kiskunmajsa |