Extremisme en de rol van het geschiedenisonderwijs
Dinsdag 18 juni 2013 - Al een paar jaar onderzoekt de Nederlands-Hongaarse Swaan van Iterson de opkomst van extreemrechts onder Hongaarse jongeren. Swaan trok daarvoor regelmatig naar Hongarije om gesprekken te voeren met jonge aanhangers van de Jobbik partij. Vorig jaar maakte zij daarover de documentaire 'Alles voor Hongarije'. Dit jaar schreef ze samen met Maja Nenadović, die in Boedapest woont, een artikel voor het wetenschappelijk tijdschrift 'Intercultural Education'.
In het artikel 'The danger of not facing history' benadrukken ze het belang van onderzoek naar het verband tussen het geschiedenisonderwijs en het huidige antisemitisme en racisme in Hongarije. Vaak worden economische argumenten gebruikt om de groei van extremisme te verklaren. De vraag is of dit de juiste, of in dit geval de enige argumenten zijn.
Uit de samenvatting: 'This essay explores the link between educational factors in this picture and the rise of Romaphobia, xenophobia, and anti-Semitism in Hungary. We argue that the failure to appropriately deal with the history of the World War II is reflected in the educational system, contributing to a climate of intolerance.'
Het hele artikel 'The danger of not facing history' is verkrijgbaar via: Taylor & Francis Online
Intercultural Education
Volume 24, Issue 1-02, 2013
Special Issue: Holocaust Education: Promise, Practice, Power and Potential
DOI: 10.1080/14675986.2013.782735
Swaan van Itersona & Maja Nenadovića
pages 93-102
De documentaire 'Alles voor Hongarije' uit 2012 is sinds vorige maand ook op youtube te bekijken.
http://www.youtube.com/watch?v=WHTSRyxDq-g
Swaan van Iterson studeerde sociale en politieke wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze schrijft regelmatig over de sociaal-politieke ontwikkelingen in Hongarije en over de opkomst van populisme en extremisme in Europa. Ze is momenteel als freelancer betrokken bij verschillende projecten. Ze werkt o.a. voor de afdeling buitenland van de Anne Frank Stichting en voor andere organisaties die zich bezighouden met diversiteit en democratisering.
Maja Nenadović studeerde Europese Studies en promoveerde onlangs aan de Universiteit van Amsterdam. Ze woont nu in Boedapest. Maja introduceert debat als kritische pedagogische methodologie in het Hongaarse onderwijssysteem. Ook Maja werkt bij de afdeling buitenland van de Anne Frank Stichting waar ze zich bezig houdt met onderwijsprojecten in Midden-Europa en de Balkan.
>>>> Redactie HV |