Hongaarse wegen
Maandag 17 augustus 2009 - Natuurlijk, we weten het allemaal, Hongarije is arm en de infrastructuur moet nodig verder worden uitgebreid wat betekent dat weg prioriteiten gedeeld moet worden met honderden, zo niet duizenden, andere prioriteiten. Maar toch zijn al die gaten in de weg niet aangenaam. Waarom hebben de Hongaarse wegen toch zoveel sneller reparaties nodig? Zelfs wanneer die wegen volgens Europese belasting en gebruiksvoorschriften zijn gebouwd?. Waarom is het hier zoveel anders, slechter, dan in België of Nederland?
Zelfs voor mij, als niet wegenbouwer, was het antwoord redelijk eenvoudig te vinden: de temperaturen.
Hoe koud kunnen de wegen het in de winter krijgen? Juist, veel kouder dan de Belgische of Nederlandse wegen. We kunnen ons dag-temperaturen herinneren van -20 C. Maar dat was natuurlijk een uitzondering. Het betekent wel dat materialen dan krimpen, behalve het water dat in het wegdek is gekropen, dat zet juist uit door het bevriezen en de kristal vorming. Het gevolg is eerst een soort craquelé, waar even later de stukjes asfalt uit losbreken.
Aan de andere kant, hoe warm krijgen de wegen het in de zomer? Alleen al door zijn natuurlijke kleur is asfalt een goede warmtegeleider en legio zijn de voorbeelden van heet water dat bereid is in zwarte tonnen, met daaronder een tuin-douche. Iets minder bekend maar net zo praktisch zijn de rollen met zwarte plastic slang die keurig vlak opgerold op het dak van de caravan werd bevestigd en waaruit heet water werd getapt. Hoeveel eitjes zijn als voorbeeld op daken en motorkappen van auto's gebakken en hoeveel mensen trekken vanwege de hitte eerst schoenen aan voor zij door het zand of over straat lopen? Precies, zo heet kan de weg worden. Zeker asfalt wegen worden onder zulke omstandigheden zacht met enorme spoorvorming als gevolg en deformaties die in de winter de craquelé vorming helpen ontstaan. Het is een knappe weg die een zware verkeersbelasting ongeschonden kan weerstaan bij oppervlakte temperaturen van -20 tot +70 C.
In de zomer is een betonweg met z'n luidruchtige voegen misschien een oplossing, maar dan spelen de constructie kosten, de bouwtijd en de uithardingstijd een heel belangrijke rol. Die kosten zijn van invloed op het prioriteitenlijstje en zo zijn we weer terug bij het begin.