Wizz Air naar Europese Commissie over Malév
Precies daarom heeft Wizz Air afgelopen maandag de Europese Commissie gevraagd om een onderzoek te starten naar de her-nationalisering van Malév, omdat het volgens Wizz Air zogenaamd onwettig is. "In feite is dit een buitengewone staatssteun voor een bedrag van 90 miljoen euro en dat is verboden volgens de EU-wetgeving", aldus de luchtvaartmaatschappij.
Wizz Air zei ook dat het geen garantie is als de staat het geld van belastingbetalers in een investering stopt waarvoor de economische logica ontbreekt. Niemand zag toch immers de zin ervan in om te investeren in Malév. Als de overheid ervoor kiest om het mededingingsrecht te ondersteunen, moet het dat tenminste respecteren in plaats van het te schenden. Wizz Air vindt dat deze staatsteun concurrentievervalsing is en geen enkel voordeel aan de passagiers zal bieden. De regering had toch moeten leren van de Belgische en Zwiterse voorbeelden, waar ze met inachtneming van de mededingsregels de nationale luchtvaartmaatschappijen failliet lieten gaan om daarna in ieder geval de getroffen luchthavens en het luchtverkeer daar weer op te bouwen.' Deze staatssteun lost niets op, het is een eenmalige, tijdelijke oplossing en het zal de belastingbetaler nog meer gaan kosten', aldus Wizz Air.
Het is zeker noodzakelijk dat Malév zorgt voor een herstructureringsplan, zeker als meer rivalen naar de Europese Commissie zullen stappen omdat de Hongaarse staat met het aandeel in Malév de regels van de EU zou schenden. Maar volgens de EU wet mag de staat aan ondernemingen in een moeilijke situatie hulp bieden en een bedrijf herstructuren. Een herstructureringsplan zou ook de deur openen tot goedkeuring van de EU. Als Brussel groen licht geeft, zal het een herstructureringsplan eisen waarin gesneden moet worden in hun capaciteit zodat zorgen over schenden van de mededingswet kunnen worden weggenomen. Onder meer kan dat gebeuren door vliegroutes te schrappen en te snijden in bedrijfsmiddelen.
>>>> | TdS |
>>>> Bron: | Portfolio.hu |