De slag om Budapest Airport
Woensdag 15 februari 2012 - 'Vuil spel, oorlog, ze liegen!' In de haast om het gat op te vullen dat ontstond door het uitvallen van Malév, kwamen Ryanair, Wizz Air en Budapest Airport flink met elkaar in botsing. Alledrie proberen ze nu hun eigen belangen te verwezenlijken en termen als 'oorlog' en 'vuil spel' vliegen door de lucht.
Ryanair is op dit moment de winnaar in het spel. Een enorme uitbreiding van vluchten staat op stapel en de tickets worden voor bodemprijzen verkocht. Vanaf € 9,99 koop je al een enkeltje. Daar kan niemand tegenop, ook Wizz Air niet. Op het vliegveld onstonden vorige week lange rijen door de vele mensen die daar tegelijkertijd voor die tickets kwamen. Budapest Airport was nog niet tot een akkoord gekomen met Ryanair en dus niet klaar om die rijen op te vangen. Ook kan het vliegveld niet garanderen dat die vluchten werkelijk doorgaan. Hoge pieten van beide partijen beschuldigen elkaar er nu van dat ze de afspraken niet nakomen, als er al afspraken op papier zouden staan. Volgens berichten zou Ryanair ook lagere tarieven willen betalen voor het gebruik van het vliegveld, maar dat kan niet omdat de prijzen voor alle maatschappijen hetzelfde zijn. Zoals luchtvaartspecialist György Pető in een interview op ATV zei: „Ryanair doet het zo: 'ik kom hier, ik breng vriendschap, ik breng veel toeristen en in ruil daarvoor betaal jij mij'."
Met veel bravoure liet de baas van Ryanair, Michael O'Leary, op een persconferentie weten wat ze allemaal op Budapest Airport gaan doen. Er zal 350 miljoen dollar worden geїnvesteerd, vijf vliegtuigen krijgen er een vaste basis, een deel van het Malév personeel is overgenomen en er zijn plannen om nog meer werknemers in dienst te nemen. De nobele gedachte van Ryanair dat ze het vliegveld en een stuk van de Hongaarse economie gaan redden heeft ook een andere zijde. Bovengenoemde György Pető vindt het heel mooi dat het toerisme naar Hongarije gered wordt en dat er weer mensen aan het werk kunnen, maar de omzet komt vooral ten goede aan Ryanair en maar voor een klein deel aan Hongarije. Prijsvechter Wizz Air heeft intussen het nakijken, die zal de niche op moeten zoeken. En dat gaat Wizz Air ook doen, zoals bijvoorbeeld met de nieuwe lijn Londen - Debrecen. Tegelijktijd moet Wizz Air buiten het vliegveld een nog zwaarder gevecht aan met Ryanair. Ryanair heeft een klacht neergelegd bij de Europese Commissie, de ingewikkelde bedrijfsvorm van Wizz Air zou niet voldoen aan de Europese regels.
Verder blijkt dat de Fidesz partij nu erg boos is op voormalig minister van Financiën, Péter Oszkó. Hij wordt verantwoordelijk gehouden voor de staatssteun die ten tijde van socialistische regering Gyurcsány aan Malév onterecht verstrekt werd. Nu wordt Oszkó opeens lid van de Raad van Bestuur van Wizz Air. Volgens Fidesz politici profiteert hij dus van de val van Malév. Ex-premier Gyurcsány gooide ook nog wat olie op het vuur, de Fidesz regering is volgens hem geheel verantwoordelijk voor de misère bij Malév. Maar die onterechte staatssteun, waarover de Europese Commissie zich begin dit jaar uitsprak, kwam toch echt uit zijn eigen hoed en uit die van Oszkó.
Sinds het stopzetten van de vluchten heeft Malév inmiddels al meer dan tienduizend schadeclaims gekregen, de schatting is dat het er honderdduizend kunnen worden. Hoe en wanneer de met creditcards reeds betaalde tickets kunnen worden vergoed, wordt nu uitgezocht. Intussen zijn de onderhandelingen met Rusland ook weer in gang gezet. De Russische Vneshekonombank heeft een klein aandeel van 5% in Malév maar of de bank verder gaat investeren in dit zinkende schip is niet zeker. Gistermiddag werd bekend gemaakt dat de Rechtbank van Boedapest Malév de fase van liquidatie in laat gaan.
Aan Budapest Airport is in ieder geval grote schade aangericht door het verlies van Malév passagiers, de procedures voor massa-ontslag van het vliegveldpersoneel zijn dan ook al in gang gezet.
>>>> | TdS |
>>>> | Bron: diverse media |