Bauhausfims met cellist Örs Köszeghy in EYE
Woensdag 10 augustus 2016 - In het Amsterdamse EYE worden op 20 september stille 'Bauhausfilms' vertoond waarbij de Hongaarse cellist Örs Köszeghy modernistische composities van Sándor Veress, Paul Hindemith en Ernst Křenek zal spelen. Een van de films die gedraaid worden is Grossstadt zigeuner van de Hongaarse fotograaf en kunstenaar László Moholy-Nagy. Deze in 1932 in Berlijn opgenomen zwartwit film was tijdens de tentoonstelling over Moholy-Nagy in 2011 in het Ludwig Múzeum in Boedapest en in het zelfde jaar ook in het Haagse Gemeentemuseum te zien.
Het Bauhaus (1919-1933) in Weimar en Dessau was de wereldberoemde school waar aankomende ontwerpers en kunstenaars werden opgeleid in de modernistische leer. Kunst en design werden er verenigd in een revolutionair idee over Gestaltung: het werken aan nieuwe vormen voor de nieuwe mens in een nieuwe (socialistische) wereld, een allesomvattend design ‘van theekopjes tot hele steden’, zoals de bekende kunstcriticus Robert Hughes ooit pakkend samenvatte.
Kunstenaars en architecten als Paul Klee, Walter Gropius, László Moholy-Nagy en Oskar Schlemmer maakten deel uit van het lerarenkorps. Naast de (constructivistische) fotografie was er in het Bauhaus ook aandacht voor hét moderne medium van de jaren twintig: film. De historische avant-garde beschouwde cinema als instrument voor zowel propagandistische als esthetische doeleinden, niet in het laatst vanwege de mogelijkheden van de ‘dialectische montage’: het tegen elkaar insnijden van verrassende, niet logisch verbonden beelden om de kijker te activeren.
De constructivist László Moholy-Nagy maakte met Grossstadt zigeuner (1932) zo’n sociaal-propagandistische film waarin de beroerde leef- en woonomstandigheden van de grotestadsbevolking werden getoond; de in het Bauhaus ontwikkelde plannen voor functionalistische stedenbouw en modern-abstracte meubels zouden hiervoor de oplossing brengen, poneerde Walter Gropius’ documentaire Wie wohnen wir gesund und wirtschaftlich (1928). Berlijn Dada-lid Hans Richter (Filmstudie, 1925) en Viking Eggeling experimenteerden weer liever met puur abstracte vormen, ritmes en lichtexperimenten, als bevrijding van de figuratieve traditie.
Cellist Örs Köszeghy (Boedapest 1980) studeerde onder meer aan het Conservatorium van Amsterdam en is kenner van het modernistische genre. Hij was ook betrokken bij de vorige Cello Biënnale. Voor de live begeleiding van de films koos hij werk van Paul Hindemith, Sándor Veress en Ernst Křenek. Hindemith schreef in 1922 de muziek van Oskar Schlemmers Triadisches Ballett, schoolvoorbeeld van Bauhaus-esthetiek.
Aansluitend speelt de Cello Company in de EYE-arena.
>>>> Meer info en kaartverkoop op: EYE