Hongaars onderwijs hard toe aan vernieuwing
Keurig rechtop zitten ze, de kinderen van klas 4B. Op ieders tafeltje een net werkstukje waarvan de tekst regelrecht uit een boek is overgeschreven. Op verzoek van de juffrouw komen ze een voor een naar voren en zeggen hun lesje op. De onderwijzeres bekijkt hen met welwillend oog. Erg levendig is het allemaal niet, maar het maakt zeker de indruk dat ze de orde weet te handhaven. Het is open dag op de Arány János-school in Boedapest en de twee vierde-klas-juffen, die volgend jaar de eerste klassertjes krijgen, gunnen een groep ouders een kijkje in de keuken. De lesjes zijn keurig uit het hoofd geleerd, de kinderen kennen verbazingwekkende reeksen jaartallen (,,In welk jaar trouwde koning Matthias en met wie?). Het is een typische demonstratie van ,,goed’’ Hongaars onderwijs: veel nadruk op uit het hoofd leren en op droge feitenkennis, weinig ruimte om over die feiten na te denken.