Slowaken maken anti-Hongaren wet
Donderdag 27 mei 2010 - Gistermorgen werd bijna unaniem het wetstvoorstel voor dubbel staatsburgerschap aangenomen in het Hongaarse parlement. Nog geen paar uur later had het Slowaakse parlement als antwoord daarop al een resolutie voor een wetswijziging aangenomen. Daarmee wil Slowakije voorkomen dat de daar wonende Hongaarse minderheid, ongeveer 500.000 mensen, de dubbele nationaliteit kan verkrijgen. Door die wet wordt het mogelijk dat Hongaren die in Slowakije kiezen voor een extra Hongaars staatsburgerschap, de Slowaakse zullen moeten inleveren. Of de Europese regelgeving dat toestaat valt nog te bezien. Andere nationaliteiten in Slowakije mogen wel een dubbel paspoort hebben. De nieuwe Slowaakse wet zou, aldus Reuters, al in juli van dit jaar in moeten gaan. De Hongaarse nieuwe wet in 2011.
Eergisteren was de Slowaakse minister van Buitenlandse Zaken Miroslav Lajčák nog op bezoek bij de Hoge Commissaris voor Nationale Minderheden Knut Vollebaek om om hem te informeren over deze aangelegenheid. Hongarije negeerde namelijk consequent de uitnodigingen van Slowakije om te komen praten. Lajčák heeft Vollebaek gevraagd de nieuwe Hongaarse wet te analyseren en aanbevelingen te doen die bindend zouden moeten zijn voor alle OSCE lidstaten, dus ook voor Hongarije.
Hieronder de Engelstalige tekst in de eerste verklaring die Knut Vollebaek daarover uitsprak.
I have not seen the text of the proposed amendments to the Hungarian Law on Citizenship and I am therefore not in a position to comment on the law in great detail. I am in touch with the Hungarian authorities and once I have had the opportunity to examine the text, I will make my assessment and get back to them with an opinion and recommendations if needed.
In general, the decision to confer citizenship is considered to fall under the exclusive jurisdiction of each individual State and may be based on preferred linguistic competences as well as on cultural, historical or familial ties. The purpose, procedure and the timing of such a decision are separate questions that can be raised. Rights are rarely absolute. They can and often are constrained by other rights and by obligations and responsibilities of a State vis-a-vis other States. This means that principles of good neighbourliness and friendly relations should be taken into account when pursuing policies affecting citizens of another State. Contested claims or competing attempts by the States concerned to exercise jurisdiction over their citizens, irrespective of the place of residence, have the potential to create tensions. It is for this reason that I have cautioned States against granting citizenship and urged them to give full consideration to the consequences of granting citizenship on the mere basis of ethnic, national, linguistic, cultural or religious ties. This is particularly true if citizenship is conferred on residents of a neighbouring State residing there in substantial numbers. It is clear that granting citizenship en masse could have destabilizing effect and should be discouraged. However, in all other cases bilateral consultations are encouraged. This is particularly true for Hungary and Slovakia who are partner States in the EU and NATO, and who have signed bilateral treaties. Such consultations would be in the spirit of the European Union as well as in accordance with friendly, including good neighbourly relations. |